Koleje

Neska: Opracowujemy „plany ewentualnościowe” związane z realizacją zwiększonych przewozów

Trudno mówić jeszcze o przełomie, ale ostatnie tygodnie wskazują na stabilizowanie rynku kolejowych przewozów węgla – zarówno dla odbiorców w kraju, jak i za granicą – poinformowała spółka PKP Cargo.

– Odbiorcy węgla zareagowali na nasze propozycje, wsparte atrakcyjnymi rozwiązaniami biznesowymi, aby tam gdzie tylko jest to możliwe nie czekać i w konsekwencji nie kumulować realizacji przewozów jesienią. Możemy już nawet mówić o jakimś elementarnym przebudowywaniu tego rynku w kierunku równomiernego rozłożenie przewożonej masy – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.

W jego opinii wszystko wskazuje na to, że unikniemy znanego z poprzednich lat spiętrzenia przewozów jesienią. Oczywiście to całkowicie nie rozładuje „jesiennego tłoku” na torach, ale pozwoli na lepsze zarządzanie transportem. Z jednej strony najważniejsi odbiorcy: elektrownie i elektrociepłownie, sygnalizują mniejsze zakupy surowca (ciągle mają duże zapasy), z drugiej w tym roku PKP Cargo przygotowało do eksploatacji 28 tys. węglarek, o 15 proc. więcej niż w ub.r.
Według części analityków powołujących się na dane Międzynarodowej Agencji Energii istnieje przynajmniej kilka istotnych przesłanek, które mogą mieć wpływ na kształtowanie rynku węgla w Europie, a co za tym idzie również skali jego przewozów. Istnieje możliwość znacznego zmniejszenia dostaw na rynek europejski węgla z Kolumbii – największego eksportera tego paliwa na Stary Kontynent. Rośnie wewnętrzny rynek węgla w Azji, którego efektem jest zmniejszająca się ilość surowca dostępnego dla odbiorców z innych kontynentów. Wg Agencji Rozwoju Przemysłu – w Niemczech szybko rosną ilości spalanego węgla – głównie przez energetykę. Z powodu sankcji gospodarczych spodziewane jest również istotne zmniejszenie importu z Rosji, która w ub.r. sprzedała europejskim odbiorcom ponad 10,2 mln t węgla.

– To oczywiście nie oznacza natychmiastowego wzrostu przewozów polskiego węgla. Ale z czasem nie można tego wykluczyć – twierdzi dalej Jacek Neska. Podobnie zresztą, jak wpływu dyskutowanego powołania Państwowych Składów Węgla na rozwój przewozów. Każdy z tych czynników bierzemy pod uwagę, analizujemy i opracowujemy „plany ewentualnościowe” związane z realizacją zwiększonych przewozów.

Patrząc na wyniki za pierwsze półrocze 2014, po wyłączeniu z nich przewozów węgla widać wyraźnie, że w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. PKP Cargo zwiększyło zarówno wykonaną pracę przewozową i jak i dostarczaną masę do klientów.  – Z danych tych wynika niezbicie, że chociaż udział przewozów węgla w całej naszej pracy przewozowej spadł, to jednak strata ta została z nawiązka zastąpiony przez inne towary – stwierdza Jacek Neska. – Przewozimy więcej kruszyw, rud żelaza, wyrobów stalowych, drewna, wyrobów chemicznych oraz towarów przewożonych w kontenerach.


Powiązane artykuły

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

W tym roku CPK ogłosi przetargi na łączną kwotę około 30 miliardów złotych. Obejmą one m.in. budowę dróg czy roboty...

CPK wybrało ofertę wartości prawie 1,8 miliarda złotych na tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 miliarda 761 milionów złotych na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią –...

Czechy z najgęstszą siecią kolejową, Hiszpania liderem kolei dużych prędkości

Czechy mają najgęstszą sieć kolejową na kontynencie – na 1 km² przypada tam aż 123,2 metra torów. To wynik wyższy...

Udostępnij:

Facebook X X X