icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak Niemcy samochód elektryczny zbudowali

Adaptive City Mobility powstało aby sprostać wyzwaniom postawionym niemieckiej gospodarce i ograniczeniu emisji szkodliwych substancji z transportu. W ramach III fazy programu rozwoju elektromobilności przewidzianego przez Niemiecki rząd oraz przy współpracy Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii i AMC powstał prototyp niewielkiego lekkiego pojazdu miejskiego mogącego w łatwy sposób uzupełnić systemy transportowe miast.

Start-up

W 2015 roku powstał start-up, którego założycielami były wyspecjalizowane spółki i ośrodki badawcze. ACM tworzą: BMZ jeden z czołowych europejskich dostawców systemów akumulatorowych, EuroDesign firma rozwijająca innowacyjne rozwiązania energooszczędne dla sektora motoryzacyjnego, Fraunhofer ESK spółka opracowująca systemy informatyczne i komunikacyjne, Green City Projekt GmbH specjalizująca się w doradztwie i wdrożeniach z zakresu mobilności, energii i ochrony klimatu, Plexiweiss pionier działający w obszarze tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji i lotnictwie, Remoso firma mająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze flot, Roding Automobile GmbH spółka specjalizująca się w konstrukcjach z włókien węglowych, Katedra Inżynierii Produkcji Komponentów dla E-mobilności na Uniwersytecie w Aachen, Siemens AG globalna firma produkująca i dostarczająca energooszczędne rozwiązania dla energetyki i przemysłu oraz StreetScooter mający już doświadczenie w prototypowaniu pojazdów elektrycznych w tym dostarczeniu auta dla Deutsche Post DHL.

Innowacyjne battery-packi

Patrząc na zestaw firm, które zostały zaangażowane do projektu można oczekiwać, że pojazd zaprezentowany pod nazwą CITY eTaxi zdobędzie uznanie i znajdzie miejsce na wielu drogach. Przyjazny środowisku samochód to projekt, który prezentowany był w styczniu 2018 roku w Abu Dhabi podczas World Future Energy Summit jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby transportowe miast. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe są wymienne battery packi, dzięki, którym użytkownicy nie muszą zużywać czasu na ładowanie pojazdu, a tylko na wymianę ulokowanych pod podłogą pojedynczych walizek zawierających baterie. Kompletne podejście do projektowania zastosowane w czasie prac nad pojazdem to spójna koncepcja nowoczesnej mobilności pozwala na obniżenie zarówno kosztów związanych z produkcją auta jak i późniejszym użytkowaniem. Projekt zakłada rozwój własnej infrastruktury ładowania co pozycjonuje go od razu jako rozwiązanie interesujące dla samorządów zobligowanych do rozwijania niskoemisyjnego transportu. Paul Leibold – inicjator projektu mówi wprost, że ACM rozwiązuje problem „kury i jajka”, który jest przedmiotem sporu, kto i kiedy powinien budować infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. Jest też odpowiedzią na obawy kierowców, którzy zastanawiają się czy kupując samochód elektryczny będą mogli w pełni korzystać z jego możliwości.

Specyfikacja

CITY eTaxi to pojazd mający niespełna 3,5 metra długości, o wadze około 550 kg (z systemem baterii). Napęd zapewnia 14 kW silnik pozwalający uzyskać maksymalną prędkością 90 km/h. W zależności od przeznaczenia auta i stylu jazdy konstruktorzy przewidują około 120 km na jednym zestawie baterii litowo-jonowych (8 jednostek po 1,8 kWh każda). Kabina auta może być modyfikowana tak by spełniał on kryteria małego pojazdu dostawczego. W pojeździe zastosowano Typ 2 złącza do ładowania, czas potrzeby do pełnego naładowania baterii w pojeździe to około 6 godzin.

adaptive-city-mobility/Agata Rzędowska

Adaptive City Mobility powstało aby sprostać wyzwaniom postawionym niemieckiej gospodarce i ograniczeniu emisji szkodliwych substancji z transportu. W ramach III fazy programu rozwoju elektromobilności przewidzianego przez Niemiecki rząd oraz przy współpracy Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii i AMC powstał prototyp niewielkiego lekkiego pojazdu miejskiego mogącego w łatwy sposób uzupełnić systemy transportowe miast.

Start-up

W 2015 roku powstał start-up, którego założycielami były wyspecjalizowane spółki i ośrodki badawcze. ACM tworzą: BMZ jeden z czołowych europejskich dostawców systemów akumulatorowych, EuroDesign firma rozwijająca innowacyjne rozwiązania energooszczędne dla sektora motoryzacyjnego, Fraunhofer ESK spółka opracowująca systemy informatyczne i komunikacyjne, Green City Projekt GmbH specjalizująca się w doradztwie i wdrożeniach z zakresu mobilności, energii i ochrony klimatu, Plexiweiss pionier działający w obszarze tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji i lotnictwie, Remoso firma mająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze flot, Roding Automobile GmbH spółka specjalizująca się w konstrukcjach z włókien węglowych, Katedra Inżynierii Produkcji Komponentów dla E-mobilności na Uniwersytecie w Aachen, Siemens AG globalna firma produkująca i dostarczająca energooszczędne rozwiązania dla energetyki i przemysłu oraz StreetScooter mający już doświadczenie w prototypowaniu pojazdów elektrycznych w tym dostarczeniu auta dla Deutsche Post DHL.

Innowacyjne battery-packi

Patrząc na zestaw firm, które zostały zaangażowane do projektu można oczekiwać, że pojazd zaprezentowany pod nazwą CITY eTaxi zdobędzie uznanie i znajdzie miejsce na wielu drogach. Przyjazny środowisku samochód to projekt, który prezentowany był w styczniu 2018 roku w Abu Dhabi podczas World Future Energy Summit jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby transportowe miast. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe są wymienne battery packi, dzięki, którym użytkownicy nie muszą zużywać czasu na ładowanie pojazdu, a tylko na wymianę ulokowanych pod podłogą pojedynczych walizek zawierających baterie. Kompletne podejście do projektowania zastosowane w czasie prac nad pojazdem to spójna koncepcja nowoczesnej mobilności pozwala na obniżenie zarówno kosztów związanych z produkcją auta jak i późniejszym użytkowaniem. Projekt zakłada rozwój własnej infrastruktury ładowania co pozycjonuje go od razu jako rozwiązanie interesujące dla samorządów zobligowanych do rozwijania niskoemisyjnego transportu. Paul Leibold – inicjator projektu mówi wprost, że ACM rozwiązuje problem „kury i jajka”, który jest przedmiotem sporu, kto i kiedy powinien budować infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. Jest też odpowiedzią na obawy kierowców, którzy zastanawiają się czy kupując samochód elektryczny będą mogli w pełni korzystać z jego możliwości.

Specyfikacja

CITY eTaxi to pojazd mający niespełna 3,5 metra długości, o wadze około 550 kg (z systemem baterii). Napęd zapewnia 14 kW silnik pozwalający uzyskać maksymalną prędkością 90 km/h. W zależności od przeznaczenia auta i stylu jazdy konstruktorzy przewidują około 120 km na jednym zestawie baterii litowo-jonowych (8 jednostek po 1,8 kWh każda). Kabina auta może być modyfikowana tak by spełniał on kryteria małego pojazdu dostawczego. W pojeździe zastosowano Typ 2 złącza do ładowania, czas potrzeby do pełnego naładowania baterii w pojeździe to około 6 godzin.

adaptive-city-mobility/Agata Rzędowska

Najnowsze artykuły