AlertEnergetykaMotoryzacjaOZESurowce

Niemcy wesprą producentów surowców krytycznych, by uniezależnić się od Chin

Olaf Scholz. Źródło Flickr

Olaf Scholz. Źródło Flickr

Niemcy wychodzą z inicjatywą wsparcia krajów zasobnych w metale ziem rzadkich, czyli surowców krytycznych potrzebnych do produkcji baterii aut elektrycznych, ale także półprzewodników czy nawet zwykłego iPhone. Powód takiego ruchu jest prosty. Berlin stara się zrównoważyć swoje stosunki z Chinami i zmniejszyć zależność od azjatyckiej potęgi w tym zakresie.

Obecnie to Chińczycy są największym wydobywcą tych rzadkich surowców. Po objęciu Rosji sankcjami za inwazję na Ukrainę, monopol chiński w tej materii jeszcze bardziej się wzmocni. – Jeśli uda nam się zlokalizować więcej elementów przetwarzania tam, gdzie surowce znajdują się w ziemi, to nie tylko wzmocnimy lokalny dobrobyt, ale zapewnimy, że w przyszłości będziemy mieli więcej niż jednego dostawcę – powiedział Scholz w przemówieniu na niemieckich targach przemysłowych Hannover Messe.

– Zobowiązuję się zapewnić, że w końcu osiągniemy to porozumienie na linii mety – powiedział Olaf Sholz. Dpdał, że rozwój sytuacji geopolitycznej w Europie i Azji przemawia za podobnymi umowami z innymi krajami, takimi jak Meksyk i Australia, Kenia i Indie. Powiedział, że popiera umowę o wolnym handlu między Unią Europejską a Indonezją, którą obie strony negocjują od 2016 roku.

Decyzja Niemiec idzie w parze z unijną dyrektywą o surowcach krytycznych. To surowce uważane za kluczowe, a zatem jeżeli mają decydujące znaczenie gospodarcze, a nie można zapewnić ich wydobycia w UE, muszą być w większości przywożone. Najlepiej mieć własne źródła w krajach które są zasobne w tego typu surowce.

Niemcy chcą mieć dostęp do metali ziem rzadkich z myślą o ich przemyśle motoryzacyjnym który przechodzi transformację tym pewniejszą po decyzji Unii Europejskiej o zakazie sprzedaży nowych samochodów z silnikiem Diesla po 2035 roku. Metale ziem rzadkich są niezbędne do wytwarzania baterii elektrycznych, a co za tym idzie to od nich zależy konkurencyjność a nawet przyszłość niemieckiego automotive.

Politico/Bartosz Siemieniuk

Komisja ma plan uniezależnienia od surowców z Chin poprzez sięgnięcie po własne


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...
Samolot firmy Blue Spirit Aero podczas pokazów w Le Mans; źródło: hydrogentoday.info 

Francuzi prezentują pierwszy samolot wodorowy 

Firma Blue Spirit Areo zaprezentowała na lotnisku w Le Mans niezwykły samolot Dragonfly. Jest to pierwszy, zaprojektowany od zera, samolot...

Udostępnij:

Facebook X X X