GospodarkaŻegluga

Niemieccy armatorzy: Narodowe interesy nie powinny utrudniać wolnego handlu globalnego

Podejrzany statek Vezhen fot. PAP/EPA/Johan Nilsson

Niemieccy armatorzy morscy, zrzeszeni w Verband Deutscher Reeder (VDR), zaapelowali o utrzymanie wolnego przepływu handlu globalnego, ostrzegając, że narodowe interesy nie powinny stawać na przeszkodzie międzynarodowej wymianie towarów. Wypowiedź jest reakcją na rosnący trend protekcjonizmu i nacjonalizacji polityki gospodarczej w różnych częściach świata, w tym w Niemczech i Unii Europejskiej. Armatorzy podkreślają, że sektor morski, kluczowy dla globalnej logistyki, zależy od otwartych rynków i stabilnych ram współpracy międzynarodowej.
Niemcy, jako jeden z liderów w europejskim przemyśle morskim, odgrywają istotną rolę w transporcie morskim, który odpowiada za przewóz około 90% światowego handlu. VDR wskazuje, że każda próba zamykania rynków czy wprowadzania barier handlowych – czy to poprzez cła, regulacje, czy preferencje dla lokalnych firm – może poważnie zaszkodzić nie tylko armatorom, ale i całej gospodarce. „Narodowe interesy są ważne, ale nie mogą podkopywać fundamentów wolnego handlu, na których opiera się dobrobyt” – stwierdził przedstawiciel VDR. W dobie globalizacji takie podejście jest szczególnie istotne dla kraju eksportowego, jakim są Niemcy.

Apel armatorów pojawia się w kontekście nasilających się napięć geopolitycznych i gospodarczych, takich jak brexit, wojny handlowe czy nowe regulacje UE, które mogą ograniczać swobodę działania firm żeglugowych. Przykładem jest unijny system handlu emisjami (ETS), który obejmuje transport morski i budzi obawy o dodatkowe koszty dla armatorów, co może osłabić ich konkurencyjność na rynkach globalnych. VDR podkreśla, że choć zrównoważony rozwój jest priorytetem, polityki narodowe czy regionalne nie powinny tworzyć nierównowagi, faworyzując jedne państwa kosztem innych.

Apel o równowagę i współpracę

Niemieccy armatorzy wzywają rządy i organizacje międzynarodowe do znalezienia równowagi między ochroną lokalnych interesów a utrzymaniem otwartych szlaków handlowych. Proponują dialog i wspólne rozwiązania, które pozwolą na dekarbonizację sektora morskiego bez nakładania nadmiernych obciążeń na firmy żeglugowe. „Musimy działać globalnie, by sprostać globalnym wyzwaniom” – podsumowuje VDR, wskazując, że przyszłość handlu morskiego zależy od współpracy, a nie izolacji. Ten apel to wyraźny sygnał, że narodowy egoizm może zagrozić długoterminowej stabilności gospodarczej całego regionu.

Montel news / Mateusz Gibała

Trwa pożar po kolizji kontenerowca z amerykańskim tankowcem, przewożącym paliwo dla wojska


Powiązane artykuły

W czerwcu spadł wskaźnik PMI. Firmy redukowały zatrudnienie i zapasy

Wskaźnik PMI spadł w czerwcu poniżej oczekiwań, odzwierciedlając najgłębsze pogorszenie od października 2023 roku – wskazali analitycy PKO BP w...
Fabryka engie services, zdjęcie ilustracyjne, foto: goodonepr.prowly.com

Dekarbonizacja: przemysł obniża emisje i koszty

Rosnące zapotrzebowanie na energię w przemyśle i wysokie ceny uprawnień do emisji CO₂ stawiają przed polskimi firmami pilne wyzwania dekarbonizacji....
Rada Unii Europejskiej. Źródło: www.wallpaperflare.com

Od dziś wyższe cła na rosyjskie nawozy. Ekspert: Nie znikną z rynku

Unia Europejska podniesie we wtorek cła na rosyjskie i białoruskie nawozy. Jak przewiduje ekspert brukselskiej firmy konsultingowej EU Strategies Tomasz...

Udostępnij:

Facebook X X X