„Wolna Droga” – Pismo Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przeprowadziło wywiad z członkiem rady nadzorczej i przewodniczącym związkowców w PKP Energetyka SA Andrzejem Niezgodą. Pytany o porozumienie podpisane z nowym zarządem stwierdził ,że zarząd i właściciel spółki respektują wszystkie ustalenia zawarte w porozumieniu w pełni.
Pracownicy PKP Energetyka po jej prywatyzacji otrzymali m.in. premię prywatyzacyjną oraz możliwość dalszego nabywania ulg przejazdowych na zasadach ustalonych ze Związkiem Pracodawców Kolejowych.
Nic w tym zakresie się nie zmieniło Wszystko obowiązuje na starych zasadach i w negocjacjach właściciel stwierdził, że będą obowiązywać do końca świata i jeden dzień dłużej. Takiego zapisu nie ma w porozumieniu, ale sama deklaracja była budująca. – mówił w wywiadzie Przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” PKP Energetyka S.A.
Szef związkowców spółki w przeprowadzonym przez związkowy dwutygodnik wywiadzie chwali nowy Zarząd za szerokie kompetencje i deklarację szerokich konsultacji projektów, które zostały rozpoczęte jeszcze przed prywatyzacją. Wskazuje też, że w spółce jest 480 pracowników, którzy nabyli lub w tym nabędą prawa emerytalne. Dzięki Programowi Dobrowolnych Odejść pracownicy świadomie mogą podjąć decyzję o rozwiązaniu stosunku pracy, dodatkowo z ciekawą odprawą.
Mimo złowieszczych przewidywań różnych mądrali, to muszę stwierdzić, że wszystkie porozumienia, które zostały zawarte ze związkami zawodowymi w ostatnich latach, są respektowane w 100%. Jest też porozumienie z CVC, którego – zgodnie z obowiązującym prawem – Fundusz nie musiał podpisywać. Podobnie wygląda decyzja o wprowadzeniu PDO. Zarząd nie musiał, bo ma prawo stosować takie rozwiązania nie łamiąc Paktu Gwarancji Pracowniczych. Ten postąpił inaczej i zaprosił partnerów społecznych do wypracowania programu i jego nadzoru.- powiedział „Wolnej Drodze” Przewodniczący Andrzej Niezgoda.
Wstępny raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący sprzedaży spółki PKP Energetyka wykazał, że cały proces prywatyzacji został przeprowadzony zgodnie z prawem. Kontrolerzy Izby wskazali też, że zapisy umów zawartych z CVC Capital Partners zabezpieczają interesy państwa gwarantując dostawy energii elektrycznej dla trakcji o państwowym znaczeniu.