12 października 2018 roku Sąd Rejonowy Gdańsk – Północ zarejestrował spółkę Northvolt Poland sp. z o.o. O tym podmiocie w kuluarach kongresów i targów motoryzacyjnych i energetycznych mówiło się od kilku miesięcy.
Wspólnikami są szwedzki Northvolt AB oraz South Bay Solutions sp. z o.o. mający siedzibę w Gdańsku. Obie spółki maja po 50 procent udziałów. Prezesem zarządu został Robert Chryc Gawrychowski, wcześniej związany z South Bay Solutions. W radzie nadzorczej zasiadają: Peter Carlsson – zarządzający Northvolt, Oscar Fors, Frederik Hedlund, Adam Drewniany i Maciej Kieturakis.
Tym samym pogłoski dotyczące obecności Northvolt Poland na Impact rEVolution, których nie udało mi się potwierdzić na miejscu były prawdziwe.
Według danych z KRS spółka zajmie się produkcją baterii i akumulatorów, elektrycznych silników, prądnic i transformatorów oraz aparatury. Northvolt AB buduje w Szwecji gigafabrykę baterii.
15 października 2018 roku Northvolt podał do wiadomości, że wraz z Umicore (od niedawna inwestująca w Polsce) i Grupą BMW utworzyły konsorcjum technologiczne, które ma się przyczynić do szybszej komercjalizacji projektów związanym z recyklingiem ogniw akumulatorowych. Projekt ma być rozwijany w Europie. Działania mają przełożyć się na powstanie nowych miejsc pracy. Konsorcjum ma też wspierać europejską inicjatywę Battery Alliance powołaną do życia dzięki komisarzowi Marošowi Šefčovičowi.
Zamknięty proces wytwarzania, odzysku surowców i ponownego ich użycia ma leżeć u podstaw rynku bateryjnego w Europie. Powstające lokalnie produkty mają zachowywać maksymalnie długi okres przydatności do użycia w pojazdach, następnie będą służyły do magazynowania energii w stacjonarnych modułach, po ich wyeksplowatowaniu wyspecjalizowane firmy będą odzyskiwać z nich surowce, po to by posłużyły do ponownej produkcji baterii.
Firmy deklarują, że ich działania mają pozytywnie wpłynąć na redukcję CO2 pochodzącą z transportu. Northvolt powstał w 2016 roku, fabryka, w której powstawać będą baterie dla pojazdów elektrycznych zlokalizowana jest w Szwecji. Partnerami przedsięwzięcia są między innymi: ABB, Scania, Siemens, Stena, Vattenfall i Vestas.
Agata Rzędowska