icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Novatek skarży się Putinowi na Rosatom

Szef Novateku Leonid Michałson zwrócił się do Władimira Putina o pomoc w sprawie zapewnienia sprawiedliwych taryf na usługi portowe w Arktyce. Jest to spowodowane konfliktem pomiędzy jego koncernem, a operatorem żeglugi na Północnej Drodze Morskiej czyli spółką Rosatom. 

Novatek i Rosatom w jednym stali domu…

Według Michałsona, koszty transportu stanowią ponad 25 procent wszystkich kosztów, które ponosi Novatek w projektach związanych z LNG. Osią sporu jest koszt taryfy pobieranej przez „Przedsiębiorstwo Hydrograficzne”, które odpowiada za prowadzenie żeglugi i zarządzanie obiektami hydrotechnicznymi w Arktyce. Spółka ta podlega Dyrekcji Szlaku Żeglugowego PDM Rosatomu.

W 2018 roku Rosatom stał się jedynym odpowiedzialnym za organizację żeglugi w Arktyce. Przedsiębiorstwo Hydrograficzne przejęło zadania od ówczesnego zarządcy, Rosmorport. Poza zadaniami, w pełni przejęto także formułę taryfową łącznie z jej wysokością. Zarówno dla Novateku, jak i Rosatomu nie jest ona satysfakcjonująca. Novatek chce jej obniżki, natomiast Rosatom oczekuje corocznej waloryzacji.

Atomowa spółka tłumaczy to wzrostem kosztów inwestycyjnych w Arktyce oraz mniejszym niż zakładany szacowanym ruchem po PDM. Już teraz, ze względu na mniejszy ruch, dużą liczbę inwestycji i ogólne wzrosty kosztów, spółka Przedsiębiorstwo Hydrograficzne przynosi rocznie ponad 500 mln rubli straty.

Według rosyjskich analityków, Novatek w tej sytuacji może stać na przegranej pozycji. Wynika to z ponadnormatywnych pakietów wsparcia udzielonych przez państwo na realizowanie jego inwestycji w LNG.

Kommiersant/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Problemy Rosji u wrót Arktyki

Szef Novateku Leonid Michałson zwrócił się do Władimira Putina o pomoc w sprawie zapewnienia sprawiedliwych taryf na usługi portowe w Arktyce. Jest to spowodowane konfliktem pomiędzy jego koncernem, a operatorem żeglugi na Północnej Drodze Morskiej czyli spółką Rosatom. 

Novatek i Rosatom w jednym stali domu…

Według Michałsona, koszty transportu stanowią ponad 25 procent wszystkich kosztów, które ponosi Novatek w projektach związanych z LNG. Osią sporu jest koszt taryfy pobieranej przez „Przedsiębiorstwo Hydrograficzne”, które odpowiada za prowadzenie żeglugi i zarządzanie obiektami hydrotechnicznymi w Arktyce. Spółka ta podlega Dyrekcji Szlaku Żeglugowego PDM Rosatomu.

W 2018 roku Rosatom stał się jedynym odpowiedzialnym za organizację żeglugi w Arktyce. Przedsiębiorstwo Hydrograficzne przejęło zadania od ówczesnego zarządcy, Rosmorport. Poza zadaniami, w pełni przejęto także formułę taryfową łącznie z jej wysokością. Zarówno dla Novateku, jak i Rosatomu nie jest ona satysfakcjonująca. Novatek chce jej obniżki, natomiast Rosatom oczekuje corocznej waloryzacji.

Atomowa spółka tłumaczy to wzrostem kosztów inwestycyjnych w Arktyce oraz mniejszym niż zakładany szacowanym ruchem po PDM. Już teraz, ze względu na mniejszy ruch, dużą liczbę inwestycji i ogólne wzrosty kosztów, spółka Przedsiębiorstwo Hydrograficzne przynosi rocznie ponad 500 mln rubli straty.

Według rosyjskich analityków, Novatek w tej sytuacji może stać na przegranej pozycji. Wynika to z ponadnormatywnych pakietów wsparcia udzielonych przez państwo na realizowanie jego inwestycji w LNG.

Kommiersant/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Problemy Rosji u wrót Arktyki

Najnowsze artykuły