Średnie detaliczne ceny paliw 4 stycznia 2017 r. ukształtowały się na poziomie: 4,64 zł/l olej napędowy; 4,74 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 5,07 zł/l) i 2,25 zł/l autogaz. Tym samym w 1. tygodniu 2017 r. benzyna i olej napędowy tanieją 2 gr/l, a autogaz 1 gr/l (wobec notowania z 28 grudnia)*.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,60 zł/l (+4 gr/l w skali 7 dni, tj. od notowania 28 grudnia 2016 r.); najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,72 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatnich 7 dni to świętokrzyskie: +5 gr/l przy średniej 4,65 zł/l.
Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,66 zł/l (+3 gr/l przez ostatni tydzień); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,87 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany to mazowieckie: +4 gr/l przy średniej 4,79 zł/l.
Najtańszy autogaz mają w woj. podlaskim: 2,22 zł/l (-1 gr/l); a najdroższy tradycyjnie zachodniopomorskie: 2,32 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to łódzkie: -3 gr/l przy średniej 2,23 zł/l.
Dziś w polskim hurcie paliwowym Pb95 tanieje średnio 7 zł/m3, a ON 9 zł/m3
Największe obniżki wprowadziła Grupa LOTOS: benzyna 95-oktanowa z gdańskiej rafinerii notuje dziś -13 zł/m3 (Pb98 -16 zł/m3), a olej napędowy -6 zł/m3. To miła odmiana po ostatnich podwyżkach – od 4 grudnia 2016 r., czyli w skali miesiąca, podwyżki wyniosły bowiem odpowiednio: +58 zł/m3 i +87 zł/m3 . W ciągu roku (od 1 stycznia 2016 r.) oba paliwa zdrożały: 15% i 22%.
Zmiany na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – utrzymuje się silny trend wzrostowy. Jak podaje agencja Bloomberg, ropa Brent, której cena jest referencyjna dla europejskich rafinerii, od 1 stycznia 2016 do 4 stycznia 2017 r. zdrożała ponad 50%. To m.in. efekt wspieranej przez Rosję decyzji OPEC i pozostały eksporterów ropy o obniżeniu limitów wydobywczych. W połączeniu z bardzo mocnym osłabieniem złotówki spowodowało to w końcówce 2016 r. gwałtowne podwyżki w polskim hurcie paliwowym.
Od cen surowca dużo ważniejsze są jednak ostatnio giełdowe notowania paliw gotowych. W notowaniach ARA (średnie ceny paliw gotowych z trzech największych europejskich portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) przez ostatni rok benzyna zdrożała 27%, a olej napędowy 51%. W tabelach NBP dolar do złotówki zanotował zaś w ostatnim roku +8%.
Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze (patrz: dane FuelsEurope), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się w obszar giełdowych notowań paliw gotowych .
Przykładem, że ceny paliw gotowych stwarzają dziś większe pole do spekulacji, są działania Rosji, która wykorzystuje rurociągi „Drużba” [bo TAK brzmi oryginalna nazwa tej instalacji – „Przyjaźń” to polska adaptacja rosyjskiej nazwy] czy ESPO [rurociąg syberyjski] do eksportu ropy, ale już terminale bałtyckie [jak Ust-Ługa] przede wszystkim do eksportu oleju napędowego i benzyn. W tej sytuacji ważne jest inwestowanie w krajowe źródła energii – także te alternatywne; i jej logistykę.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych
Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych