InfrastrukturaInnowacjeKolejeOnetOpinieWykop

Obrycki: PKP Energetyka chce stworzyć sieć magazynów energii trakcyjnej w Polsce

Magazyn energii PKP Energetyka. Fot. BiznesAlert.pl.

Magazyn energii PKP Energetyka. Fot. BiznesAlert.pl.

Pierwszego lipca 2021 roku PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie. – Instalacja w Garbcach to pierwszy krok do stworzenia sieci takich obiektów w całym kraju – mówi dyrektor biura badań i rozwoju Piotr Obrycki w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Cele PKP Energetyki a magazyn energii trakcyjnej w Garbcach

Dane z końca 2020 roku świadczyły o tym, że 90 procent kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych odbywało się z użyciem trakcji elektrycznej, ale w 85 procentach zasilanej ze źródeł konwencjonalnych. Członek zarządu Leszek Hołda wówczas mówił, że zgodnie z celami przyjętymi w ramach programu Zielona Kolej, odsetek ten ma zwiększyć się do 50 procent w 2025 roku, w 2030 roku do 85 procent, a docelowo do 100 procent. – Zwiększając stopniowo użycie energii ze źródeł odnawialnych i przechodząc na system energetyczny bazujący na rozproszonych źródłach energii, musimy pamiętać o tym, że niekiedy może on być mniej stabilny, niż ten polegający na energetyce konwencjonalnej. Nie zawsze bowiem świeci słońce i wieje wiatr – mówi Piotr Obrycki, dyrektor biura badań i rozwoju PKP Energetyka w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Jego zdaniem, budowa magazynu energii trakcyjnej w Garbcach jest pierwszym krokiem do stworzenia sieci takich obiektów w całym kraju. – Dzięki temu, że będą one mogły wykorzystywać ładowanie z OZE i Krajowej Sieci Energetycznej, a następnie w miarę potrzeb oddawać energię do sieci trakcyjnej, pozwolą na stabilne działanie kolejowej sieci elektroenergetycznej oraz wzmocnią bezpieczeństwo i jakość dostaw zasilania na rzecz kolei – zaznaczył.

Trzysta magazynów w całej Polsce

PKP Energetyka planuje budowę trzystu takich magazynów energii trakcyjnej w całej Polsce. Zapytaliśmy Piotra Obryckiego, dlaczego pierwszy z nich powstał właśnie w Garbcach i w jaki sposób skorzystają na tym mieszkańcy regionu. Dyrektor podkreślił, że odcinek linii nr 271, przy której znajduje się podstacja trakcyjna w Garbcach oraz nowo otwarty magazyn energii, jest intensywnie eksploatowanym elementem infrastruktury kolejowej.

– Dobowo przejeżdża tamtędy 90 pociągów. Ruch ten jest mocno zróżnicowany – 72 pociągi pasażerskie i 18 towarowych. Jest to więc bardzo dobre miejsce do testowania rozwiązań technologicznych polegających na magazynowaniu i oddawaniu energii trakcyjnej. Magazyn ma być jednym z elementów tzw. Lokalnego Obszaru Bilansowania. Poza samym obiektem i podstacją trakcyjną, należeć do niego będzie także farma fotowoltaiczna oraz tzw. odbiory kolejowe nietrakcyjne i odbiory niekolejowe. Możliwe więc będzie przyłączenie do takiego LOB odbiorców przemysłowych i indywidualnych, którzy będą mogli wykorzystywać energię elektryczną bardzo blisko miejsca jej wytwarzania, co zmniejsza straty powstające podczas jej przesyłu. Pozwoli to zmniejszyć pobór energii z sieci krajowej, co przełoży się na lepszą jakość tej energii, którą mają w gniazdkach okoliczni mieszkańcy, i mniejsze prawdopodobieństwo spadków napięcia – powiedział Obrycki.

Przyszłość magazynu energii w Garbcach

Podczas prezentacji nowego magazynu energii trakcyjnej, zwiedzający rozmawiali również o żywotności jego baterii. Dyrektor Obrycki zaznaczył, że baterie wykorzystywane przez PKP Energetyka zachowują wysoką wydajność przez 15 lat. Po tym czasie należy je wymienić. – Wraz z upływem czasu obniża się wydajność baterii i jest to proces zupełnie naturalny. Zastosowanie baterii dla potrzeb trakcyjnych sprawia, że muszą one spełniać wysokie wymagania – rzeczywista pojemność nie powinna spaść poniżej 50 procent pojemności nominalnej. Trakcja nie jest jednak jedynym miejscem stosowania takich baterii – elementy, których gęstość energii (liczba Wh w jednym ogniwie) spadła nadal są sprawne i można je z powodzeniem stosować jako komponenty urządzeń, które nie mają tak wysokich wymagań technicznych jak magazyny trakcyjne – podkreślił.

Opracował Jędrzej Stachura


Powiązane artykuły

Ekolodzy zgłosili elektrownię jądrową do ABW

Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia ujawniło treść listu do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w którym wnosi o analizę bezpieczeństwa programu jądrowego Polski. Organizacja,...

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...

Udostępnij:

Facebook X X X