icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Obwodnica Augustowa dostępna dla kierowców

Kilkanaście minut przed północą, pierwsze pojazdy wjechały na obwodnicę Augustowa. Tym samym począwszy od nocy z 6 na 7 listopada tranzyt omija miasto ku zadowoleniu zarówno mieszkańców, jak i kierowców, którzy do tej pory mozolnie przebijali się przez Augustów.

Ważny element międzynarodowej komunikacji

Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi. W przyszłości  stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk, na która przetarg  GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku.

Poprawa bezpieczeństwa w Augustowie

Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie – koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To przede wszystkim istotna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego co ma znaczenie dla wszystkich uczestników ruchu. Dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (GPR 2010).

Niemal 40 km nowych dróg

Obwodnica Augustowa ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km.

Inwestycja składa się z trzech odcinków:

  • pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki,
    jest jednojezdniową drogą krajową nr 8.
  • Drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe
    – dwujezdniową drogą ekspresową S61.
  • Trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową
    nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B
    o długości 2,4 km.

Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

W ramach inwestycji wybudowano także:

 

  • pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
  • 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
  • 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
  • obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
  • ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
  • urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
  • dwa systemy preselekcji wagowej;
  • ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.

Budowa w liczbach:

  • wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
  • w kulminacyjnym okresie robót ziemnych, od czerwca do września 2013 roku,
    na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu) dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
  • na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120m3 na godzinę;
  • ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
  • most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
  • ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października 2014 roku.

Obwodnica Augustowa jest współfinansowana jest przez Unię Europejską
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wartość dofinansowania 470,58 mln zł. (umowa podpisana 24 lipca 2014).

Kilkanaście minut przed północą, pierwsze pojazdy wjechały na obwodnicę Augustowa. Tym samym począwszy od nocy z 6 na 7 listopada tranzyt omija miasto ku zadowoleniu zarówno mieszkańców, jak i kierowców, którzy do tej pory mozolnie przebijali się przez Augustów.

Ważny element międzynarodowej komunikacji

Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi. W przyszłości  stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk, na która przetarg  GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku.

Poprawa bezpieczeństwa w Augustowie

Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie – koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To przede wszystkim istotna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego co ma znaczenie dla wszystkich uczestników ruchu. Dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (GPR 2010).

Niemal 40 km nowych dróg

Obwodnica Augustowa ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km.

Inwestycja składa się z trzech odcinków:

  • pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki,
    jest jednojezdniową drogą krajową nr 8.
  • Drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe
    – dwujezdniową drogą ekspresową S61.
  • Trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową
    nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B
    o długości 2,4 km.

Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

W ramach inwestycji wybudowano także:

 

  • pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
  • 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
  • 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
  • obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
  • ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
  • urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
  • dwa systemy preselekcji wagowej;
  • ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.

Budowa w liczbach:

  • wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
  • w kulminacyjnym okresie robót ziemnych, od czerwca do września 2013 roku,
    na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu) dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
  • na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120m3 na godzinę;
  • ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
  • most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
  • ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października 2014 roku.

Obwodnica Augustowa jest współfinansowana jest przez Unię Europejską
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wartość dofinansowania 470,58 mln zł. (umowa podpisana 24 lipca 2014).

Najnowsze artykuły