Obecnie na budowie obwodnicy Brodnicy montowana jest ponad półkilometrowa estakada. Prace idą zgodnie z harmonogramem, a ich zaawansowanie wynosi już ponad 50%. Inwestorem jest GDDKiA Odział w Bydgoszczy, a generalnym wykonawcą firma Skanska.
Ponad półkilometrowa estakada
– Prace ruszyły w grudniu ubiegłego roku – mówi Marcin Narolewski, Kierownik Budowy, Skanska. – Roboty idą zgodnie z harmonogramem. Zaawansowanie prac przy budowie estakady wynosi obecnie 50%. Wykonaliśmy już wszystkie podpory mostu. Ze względu na skomplikowane warunki gruntowe – połowa estakady przechodzić będzie przez tereny zalewowe, konieczne było posadowienie podpór na palach.
– Obecnie montujemy konstrukcję stalową obiektu – dodaje Marek Bukowski, Kierownik Robót Mostowych, Skanska. – Elementy stalowe dostarczane są przez naszą Wytwórnię Konstrukcji Stalowych z Kielc i mają od 26,5 do 31,5 m długości. Waga jednego dźwigara waha się od 22 do 28 ton, a wysokość od 2,3 do 3,9 m. Na podpory nakładane są elementy o średniej długości 56 m i wadze 50 ton. Dźwigary przyjeżdżają do nas w nocy. Podczas montażu konstrukcji wsporczych deskowania, jak i przy układaniu samego poszycia stosujemy specjalistyczny system zabezpieczeń przed upadkiem z wysokości.
– Do dźwigarów stalowych zamontujemy konstrukcje wsporcze pod deskowanie płyty estakady – uzupełnia Marek Bukowski. – Na deskowaniu ułożymy zbrojenie płyty pomostowej, a następnie, w kilku etapach, zabetonujemy ją. W dalszej kolejności ułożymy izolację termozgrzewalną, potem dwie warstwy mieszanek bitumicznych. Na estakadzie wykonamy także kapy gzymsowe, balustrady, bariery mostowe, latarnie. Na obiekcie znajdzie się jedna jezdnia dwupasmowa o szerokości pasa ruchu 3,5 m, ograniczona krawężnikiem, oświetlona przez 14 latarni.
Estakada o długości 540 m i szerokości ponad 11 m będzie przebiegać nad ulicą Wiejską, torami PKP, rzeką Łacha i terenami zalewowymi rzeki Drwęca.
A co poza estakadą?
Do tej pory Skanska wykonała roboty ziemne łącznie ze stabilizacją nasypów drogowy, większość sieci kanalizacji deszczowej, przebudowała również wszystkie kolizje gazowe i niemal wszystkie wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne i telekomunikacyjne. Trwają roboty związane z budową ronda Olsztyńskiego. Przed wykonawcą jeszcze budowa kanału technologicznego, instalacja oświetlenia obwodnicy, wykonanie głównych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej i wszystkich robót wykończeniowych. Poza wykonawstwem, po stronie Skanska leżało również zaprojektowanie całej obwodnicy. Termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2016 roku.
Obwodnica znacznie skróci czas podróżujących z Torunia do Olsztyna – nie będą musieli przejeżdżać przez centrum Brodnicy. Ruch w mieście zostanie zmniejszony, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i poprawę jakości życia mieszkańców.
Skanska w woj. kujawsko-pomorskim
Skanska jest obecna na rynku kujawsko-pomorskim od wielu lat realizując inwestycje inżynieryjne i kubaturowe. Należą do nich m.in. przebudowa toruńskich ulic: Grudziądzkiej, Szosy Chełmińskiej, Skłodowskiej-Curie, budowa Specjalistycznego Szpitala Miejskiego i Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii UMK w Toruniu. W Bydgoszczy Skanska przebudowała liczne ulice, tj. Gdańską/Chodkiewicza, Nowotoruńską, Dobrzyńską, Żwirki i Wigury. Wybudowała również w tym mieście ścieżki rowerowe i miasteczko ruchu drogowego w Myślęcinku. Ponadto, firma zrealizowała obwodnice Wąbrzeźna, Kowala, Szubina, Mroczy. W Grudziądzu rozbudowała Regionalny Szpital Specjalistyczny, wybudowała także Wiślaną Trasę Rowerową. Obecnie w Toruniu Skanska buduje m.in. Drogową Trasę Średnicową, a w Bydgoszczy most nad Kanałem Bydgoskim i Centrum Targowo-Wystawiennicze.
Źródło: Skanska S.A.