icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Niemcy przejęli tankowce Gazpromu by sprowadzać LNG spoza Rosji

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz ma wybrać się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) w celu negocjowania kontraktów na dostawy LNG. Jednak wypełniony skroplonym gazem tankowiec, przejęty przez Niemcy od znacjonalizowanego Gazprom Germany, już płynie z Półwyspu Arabskiego na Ocean Atlantycki. Świadczy to o przedterminowej wysyłce LNG z ZEA do Niemiec, zanim jeszcze podpisane zostały umowy z niemieckim rządem.

Olaf Scholz pojedzie na Bliski Wschód negocjować dostawy węglowodorów

24-25 września kanclerz Niemiec Olaf Scholz odwiedzi Arabię ​​Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Katar. Szef niemieckiego rządu przeprowadzi tam rozmowy o współpracy w dziedzinie dostaw surowców energetycznych, głównie LNG. Kanclerz ma przede wszystkim podpisać umowy na dostawy LNG z ZEA.

– Oczekujemy, że kanclerz Niemiec Olaf Scholz podpisze kontrakty na LNG podczas niedzielnej wizyty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – powiedział Reutersowi niemiecki minister gospodarki i ochrony klimatu Robert Habeck.

Wypełniony LNG tankowiec zmierza do Niemiec jeszcze przed podpisaniem kontraktów

O powodzeniu wstępnych rozmów z krajami Bliskiego Wschodu może świadczyć wypełniony gazem tankowiec Ob River, który obecnie płynie do Europy. Jak informuje Vesselfinder, 17 września gazowiec zakończył załadunek LNG w terminalu ZEA na wyspie Das w Zatoce Perskiej, wpłynął już na Ocean Indyjski i wskazuje, że kieruje się na Atlantyk.

Warto zauważyć, że tankowiec Ob River, należący do Dynagas LNG Partners, został wyczarterowany przez Gazprom za pośrednictwem Gazprom Marketing and Trading (GMT) na eksport LNG z projektu Sachalin-2 do 2026 roku. Jednak w kwietniu znalazł się pod kontrolą rządu niemieckiego, który znacjonalizował Gazprom Germania i wszystkie jego dywizje, w tym GMT. Tym samym byłe aktywa rosyjskiego giganta posłużą Niemcom do zapełniania ich własnych magazynów gazu. Oprócz tankowca Ob River niemiecki rząd przejął też tankowiec Amur.

– Trzy stare czartery służące do transportu LNG, Ob River i Amur River są teraz pod kontrolą Niemiec. Zmiany nie wpłynęły na nasze wyniki –  powiedział dyrektor generalny Dynagas LNG Partners, Tony Lauritzen, podczas czerwcowego ogłoszenia wyników za pierwszy kwartał.

Przejęte aktywa Gazpromu mogą przysłużyć się Niemcom

Latem Ob River był serwisowany na Filipinach i teraz wykonuje swój pierwszy kurs po pracach konserwacyjnych. Jednocześnie pozostałe tankowce przejęte przez Niemcy również nie obsługują już Sachalinu-2 i w ciągu ostatnich kilku miesięcy dokonały kilkukrotnego eksportu LNG z terminalu na wyspie Das do krajów azjatyckich. Niewykluczone, że niemiecki rząd będzie próbował wykorzystać czarterowane wcześniej przez Gazprom gazowce na potrzeby firm w swoim kraju.

Jak donosi Federalna Agencja Sieciowa Niemiec, w styczniu mają rozpocząć działalność dwa terminale LNG w portach tego kraju na Morzu Północnym i Bałtyckim. Ich łączna przepustowość wyniesie 13,5 mld metrów sześciennych rocznie. Do tej pory Niemcy muszą suplementować swoje zapasy błękitnego paliwa za pośrednictwem terminali swoich zachodnich sąsiadów.

EADaily/Szymon Borowski

Kanclerz Niemiec objeżdża Bliski Wschód w poszukiwaniu dostawców gazu

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz ma wybrać się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) w celu negocjowania kontraktów na dostawy LNG. Jednak wypełniony skroplonym gazem tankowiec, przejęty przez Niemcy od znacjonalizowanego Gazprom Germany, już płynie z Półwyspu Arabskiego na Ocean Atlantycki. Świadczy to o przedterminowej wysyłce LNG z ZEA do Niemiec, zanim jeszcze podpisane zostały umowy z niemieckim rządem.

Olaf Scholz pojedzie na Bliski Wschód negocjować dostawy węglowodorów

24-25 września kanclerz Niemiec Olaf Scholz odwiedzi Arabię ​​Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Katar. Szef niemieckiego rządu przeprowadzi tam rozmowy o współpracy w dziedzinie dostaw surowców energetycznych, głównie LNG. Kanclerz ma przede wszystkim podpisać umowy na dostawy LNG z ZEA.

– Oczekujemy, że kanclerz Niemiec Olaf Scholz podpisze kontrakty na LNG podczas niedzielnej wizyty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – powiedział Reutersowi niemiecki minister gospodarki i ochrony klimatu Robert Habeck.

Wypełniony LNG tankowiec zmierza do Niemiec jeszcze przed podpisaniem kontraktów

O powodzeniu wstępnych rozmów z krajami Bliskiego Wschodu może świadczyć wypełniony gazem tankowiec Ob River, który obecnie płynie do Europy. Jak informuje Vesselfinder, 17 września gazowiec zakończył załadunek LNG w terminalu ZEA na wyspie Das w Zatoce Perskiej, wpłynął już na Ocean Indyjski i wskazuje, że kieruje się na Atlantyk.

Warto zauważyć, że tankowiec Ob River, należący do Dynagas LNG Partners, został wyczarterowany przez Gazprom za pośrednictwem Gazprom Marketing and Trading (GMT) na eksport LNG z projektu Sachalin-2 do 2026 roku. Jednak w kwietniu znalazł się pod kontrolą rządu niemieckiego, który znacjonalizował Gazprom Germania i wszystkie jego dywizje, w tym GMT. Tym samym byłe aktywa rosyjskiego giganta posłużą Niemcom do zapełniania ich własnych magazynów gazu. Oprócz tankowca Ob River niemiecki rząd przejął też tankowiec Amur.

– Trzy stare czartery służące do transportu LNG, Ob River i Amur River są teraz pod kontrolą Niemiec. Zmiany nie wpłynęły na nasze wyniki –  powiedział dyrektor generalny Dynagas LNG Partners, Tony Lauritzen, podczas czerwcowego ogłoszenia wyników za pierwszy kwartał.

Przejęte aktywa Gazpromu mogą przysłużyć się Niemcom

Latem Ob River był serwisowany na Filipinach i teraz wykonuje swój pierwszy kurs po pracach konserwacyjnych. Jednocześnie pozostałe tankowce przejęte przez Niemcy również nie obsługują już Sachalinu-2 i w ciągu ostatnich kilku miesięcy dokonały kilkukrotnego eksportu LNG z terminalu na wyspie Das do krajów azjatyckich. Niewykluczone, że niemiecki rząd będzie próbował wykorzystać czarterowane wcześniej przez Gazprom gazowce na potrzeby firm w swoim kraju.

Jak donosi Federalna Agencja Sieciowa Niemiec, w styczniu mają rozpocząć działalność dwa terminale LNG w portach tego kraju na Morzu Północnym i Bałtyckim. Ich łączna przepustowość wyniesie 13,5 mld metrów sześciennych rocznie. Do tej pory Niemcy muszą suplementować swoje zapasy błękitnego paliwa za pośrednictwem terminali swoich zachodnich sąsiadów.

EADaily/Szymon Borowski

Kanclerz Niemiec objeżdża Bliski Wschód w poszukiwaniu dostawców gazu

Najnowsze artykuły