Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie połączeń, firmy Saudi Aramco i MOL jako odpowiednich nabywców aktywów w ramach fuzji Orlen-Lotos – poinformowała wiceszefowa Komisji Europejskiej i komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.
– Decyzją z 14 lipca 2020 roku Komisja zatwierdziła, na podstawie unijnego rozporządzenia w sprawie połączeń, przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen pod warunkiem pełnego wykonania pakietu zobowiązań oferowanego przez PKN Orlen. (…) W swojej decyzji z dnia 20 czerwca 2022 roku Komisja zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie połączeń, Saudi Aramco i MOL jako odpowiednich nabywców – przekazała Vestager.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie połączeń firm, tzw. odpowiedni nabywca zbywanej działalności musi być niezależny i niepowiązany ze stronami głównej transakcji. Powinien posiadać zasoby finansowe, udokumentowaną odpowiednią wiedzę fachową oraz motywację i zdolność do utrzymania i rozwijania zbywanej działalności jako realna i aktywna siła konkurencyjna. Ponadto nabycie nie może stwarzać nowych problemów w zakresie konkurencji ani stwarzać ryzyka opóźnienia realizacji zobowiązań.
14 lipca 2020 roku KE poinformowała, że zatwierdziła przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie uzależniono jednak od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez Orlen. Chodziło o sprzedaż 30 procent udziałów rafinerii Lotos i 80 procent stacji paliw tej sieci. PKN Orlen 12 stycznia 2022 roku zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej przedstawił środki zaradcze planowane w związku z zamiarem przejęcia Lotosu. Celem było uchronienie polskiego rynku paliw i rynku rafineryjnego przed monopolem.
W ramach środków zaradczych ustalono, że do Saudi Aramco sprzedane zostanie 30 procent udziałów w Rafinerii Gdańskiej, w której spółka będzie miała 50 procent udziałów w podziale produkcji, do MOL trafi 417 stacji należących wcześniej do Grupy Lotos. PKN Orlen w zamian nabędzie 144 stacji paliw MOL na Węgrzech i 41 na Słowacji. Część aktywów związanych z bazami paliwowymi trafi do niezależnego operatora logistyki, którym ma być Unimot. Zamknięcie tej części transakcji, która sfinalizuje proces fuzji planowane jest w pierwszym kwartale 2023 roku.
PKN Orlen/Polska Agencja Prasowa/Mariusz Marszałkowski
Terminal pod morskie farmy wiatrowe Orlenu ze zgodą na budowę