InfrastrukturaWszystkoŻegluga

Oświęcimski: Na wzrost przeładunków w portach wpłynęły inwestycje i modernizacja baz kontenerowych

W 2014 r. łączne przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście wyniosły 23,4 mln t. Oznacza to wzrost o 2,9% w porównaniu z wynikami przeładunków za 2013 r. Także dwa pozostałe najważniejsze polskie porty, w Gdańsku i Gdyni, zanotowały w 2014 r. wzrost przeładunków w porównaniu z 2013 r. (odpowiednio o: 7 i 10 proc.).

– Na ten sukces składały się co najmniej kilkuletnie wysiłki w działalności wszystkich trzech portów. Na wzrost przeładunków wpłynęły uruchamiane wcześniej inwestycje. Do tego trzeba dodać coraz nowocześniejsze bazy kontenerowe – poinformował w rozmowie z naszym portalem pos. Konstanty Oświęcimski (PO), przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. gospodarki morskiej.

Poseł przypomina, że m.in. w gdańskim porcie funkcjonują dwa wielkie terminale kontenerowe: DCT (terminal głębokowodny) oraz GTK (Gdański Terminal Kontenerowy), w gdyńskim – m.in. Bałtycki Terminal Kontenerowy. W kilku portach ponadto zostały oddane do użytku nowe nabrzeża.

– Istnieje też plan inwestycyjny na kolejną unijną perspektywę finansową – dodaje Konstanty Oświęcimski. – Zaangażowane w ten sposób w rozwój naszej gospodarki morskiej kolejne co najmniej setki milionów zł. Nic więc dziwnego, że polskie porty stają się atrakcyjnym partnerami dla zagranicznych kontrahentów. Wpływają na to także zmiany w obrębie portów. Część z nich działa poprzez różne mniejsze spółki.

Zdaniem posła, sądząc po wynikach czy wzroście zatrudnionych w polskich portach, przeprowadzone w nich procesy prywatyzacyjne wpłynęły korzystnie na ich rozwój i konkurencyjność.

– Sam port w Gdańsku został dobrze skomunikowany z resztą kraju poprzez autostradę A1 – dodaje przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. gospodarki morskiej. – Zaś w przypadku zespołu portów Szczecin-Świnoujście cały czas trwają prace przy przekształceniu dotychczasowej drogi prowadzącej do tego miejsca w drogę ekspresową S3. Powstać też wkrótce powinno drogowe połączenie między portami w Gdańsku i Szczecinie dzięki trasie S6.

Poseł przypomina, że niegdyś ukuto tezę, że to Hamburg jest największym polskim portem. Widać coraz bardziej wyraźnie, że odchodzi ona w przeszłość.

– Niedługo zostaną uwidocznione kolejne zmiany – twierdzi Konstanty Oświęcimski. – Pojawią się tzw. pakiety portowe. Sejm pochyli się nad nimi prawdopodobnie pod koniec I półrocza br. Z całą pewnością więc nie znajdujemy się w ogonie portów bałtyckich. Ubiegłoroczne wyniki powinny dawać zachętę do szukania nowych kontrahentów, nowych tras i nowych ładunków – stwierdza na zakończenie pos. Konstanty Oświęcimski.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X