„Prace komisji przetargowej zostaną zakończone w grudniu, a zawarcie umowy z wykonawcą planowane jest w styczniu 2018 r. Harmonogram projektu zakłada przekazanie zbiorników do eksploatacji w terminie 25 miesięcy” – wyjaśnił PERN.
Wcześniej PERN podkreślał, że filarami jego strategii do 2020 r. są m.in. transport i magazynowanie ropy. W maju prezes spółki Igor Wasilewski mówił PAP, iż w ramach zwiększania pojemności magazynowych planowana jest rozbudowa bazy magazynowej w Gdańsku, gdzie do 2020 r. mają powstać dwa zbiorniki na ropę po 100 tys. metrów sześc. każdy.
Przyjęty pod koniec listopada przez Radę Ministrów dokument „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” podkreśla, iż „PERN posiada największe w kraju możliwości magazynowania ropy naftowej w zbiornikach naziemnych” w czterech lokalizacjach, w tym w trzech swych bazach: w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i w Gdańsku.
Dokument rządowy wspomina m.in., że w przypadku gdańskiej bazy magazynowej PERN, gdzie znajduje się obecnie 18 zbiorników o łącznej pojemności ok. 900 tys. m sześc., w 2020 r. spółka planuje zakończyć budowę dodatkowych 200 tys. m sześc. pojemności.
Zaakceptowana przez Radę Ministrów w formie uchwały „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zakłada budowę nowej infrastruktury logistycznej i zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w krajowym sektorze naftowym.
Dokument ten, przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, zawiera program działań wobec organów administracji publicznej i spółek, których akcje w całości lub w części należą do Skarbu Państwa. Celem tych działań ma być zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa.
W Gdańsku, oprócz bazy magazynowej, PERN ma także Terminal Naftowy o pojemności 375 m sześc., przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski. Planowana jest jego rozbudowa.
Obecnie trwa proces integracji PERN i spółki z jego grupy kapitałowej – Operator Logistyczny Paliw Płynnych (OLPP), największego w Polsce podmiotu specjalizującego się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada 19. baz magazynowych o łącznej pojemności 1,8 mln metrów sześc. i ok. 60 proc. udziału w krajowym rynku tego segmentu.
Połączenie, na które zgody wyraziły już Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PERN oraz Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników OLPP, ma zostać sfinalizowane z początkiem stycznia 2018 r. Po integracji PERN i OLPP – jako spółki przejmowanej, powstanie jeden podmiot zarządzający transportem oraz magazynowaniem, zarówno ropy naftowej, jak i paliw płynnych.
Jak podkreśla PERN, celem połączenia z OLPP „jest budowa silnego i samodzielnego podmiotu rynkowego, realizującego strategiczne interesy państwa polskiego w budowie niezależności i bezpieczeństwa energetycznego kraju”.
W październiku wiceprezes PERN Rafał Miland zapowiedział, że spółka ta w następnych czterech latach chce wydać do 2 mld zł na inwestycje związane z rozwojem sektora transportu i magazynowania ropy naftowej, a także transportu, magazynowania i obrotu paliwami na poziomie hurtowym.