AlertEnergetykaInfrastrukturaRopa

PERN planuje rozbudowę infrastruktury na potrzeby naftoportu w Gdańsku

Naftoport w Gdańsku. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Naftoport w Gdańsku. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

PERN zapowiada, że będzie dalej inwestował w infrastrukturę przeładunkową i przesyłową na potrzeby Naftoportu w Gdańsku. Firma jest gotowa do rozpoczęcia budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego na odcinku Gdańsk-Płock i bada możliwość dobudowy kolejnych pojemności magazynowych na ropę naftową.

Naftoport to przedsiębiorstwo zajmujące się lądowo-morskim przeładunkiem produktów naftowych w porcie w Gdańsku. Kontrolny pakiet udziałów należy do PERN, polskiego koncernu zajmującego się logistyką naftową. Przedstawiciele firmy zapowiadają, że w 2023 roku przeładunki ropy i paliw osiągną historyczny rekord i wyniosą nawet 36 mln ton.

– Nasza prognoza na ten rok, przygotowana na podstawie planów klientów, ale i oceny makroekonomicznej sytuacji w sektorze paliw, zakłada 36 mln ton przeładunków ropy i paliw. W styczniu tego roku przeładowaliśmy trzy miliony ton, czyli dokładnie zgodnie z tą prognozą – powiedział prezes Andrzej Brzózka w rozmowie z ISBnews.

– Nasza maksymalna przepustowość wynosi na dzisiaj ok. 40 mln ton, więc przeładunki na poziomie 36 mln ton oznaczałyby, że mamy jeszcze ok. 10 procent wydajności w zapasie, ale na kolejne lata zakładamy jeszcze wyższe przeładunki. Nie wykluczam, że nabyte doświadczenia pozwolą nam podnieść poziom przepustowości naszego terminalu. Jednakże z każdym rokiem pracy z maksymalną wydajnością utrzymanie całkowitej wydajności instalacji będzie coraz większym wyzwaniem – dodał Brzózka.

Nowe zbiorniki i druga nitka rurociągu

PERN rozważa budowę kolejnych zbiorników na ropę w 2023 lub 2024 roku. – W związku ze zmianą struktury dostaw ropy naftowej do Polski rozważamy, czy nie będzie konieczne dobudowanie dodatkowych zbiorników na ropę w bazie w Gdańsku lub w Miszewku Strzałkowskim, ewentualnie w obu obiektach – powiedział prezes Paweł Stańczyk w rozmowie z ISBnews.

Dodatkowo, firma jest gotowa do rozpoczęcia budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego na odcinku Gdańsk-Płock. – […] Trudno ocenić, czy decyzja w tej sprawie zapadnie w tym roku. Sama budowa magistrali może potrwać ok. 3-4 lat – zaznaczył prezes Stańczyk.

Dodał, że PERN jest otwarty na dalszą rozbudowę systemu rurociągów produktowych w Polsce, po niedawnym uruchomieniu rurociągu na odcinku Boronów-Trzebinia. – Wyrażamy gotowość i dyspozycyjność do takich inwestycji, co więcej widzimy w nich sens biznesowy, bo to najtańszy i najbezpieczniejszy dla środowiska środek transportu paliw. W przypadku tego rodzaju przedsięwzięć odpowiadamy na oczekiwania naszych klientów. Jeśli takie potrzeby się pojawią, podejmiemy rozmowy – poinformował.

Naftoport w Gdańsku zajmuje się przeładunkiem ropy i produktów naftowych. Umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz czterech milionów ton produktów naftowych w skali roku.

ISBnews/PERN/Jędrzej Stachura

PERN: 87 procent ropy, która przybywa do naftoportu, pochodzi spoza Rosji


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Dymisja dwóch ukraińskich ministrów w związku z korupcją w energetyce

Rada Najwyższa (parlament) Ukrainy przyjęła w środę dymisję ministrów sprawiedliwości i energetyki, związanych z aferą korupcyjną w państwowym operatorze elektrowni...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Udostępnij:

Facebook X X X