W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2021 roku przeładunki na terminalu paliwowym (Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych) w Porcie Gdynia wzrosły o 57,5 procent – w stosunku do okresu styczeń – kwiecień 2020 roku, zaś o 181 procent wzrosły w kwietniu 2021 roku (200 755,24 ton) w porównaniu do wyniku z kwietnia 2020 roku (71 434,52 ton).
Utrzymanie tempa
Ten rok zapowiada się rekordowo – co potwierdza, że gospodarka coraz lepiej radzi sobie po roku pandemii. Już ponad milion ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN przy Porcie Gdynia, w ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca. Rekord został pobity w połowie maja.
– Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące, pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo inwestycyjnych w bazie – podkreśla Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu. Terminal produktów naftowych w Dębogórzu, korzystający z terminala paliwowego SPPP (Stanowisko Przeładunków Paliw Płynnych) na falochronie Portu Gdynia, stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata. – Wzrost zainteresowania importem paliw drogą morską wzmocnił naszą współpracę z PERN. Wspólnie dążymy do umocnienia Portu Gdynia jako niezależnego, morskiego hubu paliwowego. Dążymy do komplementarności inwestycji, aby nasza infrastruktura dostosowana była do bieżących i przyszłych potrzeb rynku – mówi Jacek Sadaj, wiceprezes portu morskiego.
Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał załadunkowy bazy paliw i prowadzić dystrybucję paliw w wolumenach zgodnych z aktualnym i przyszłym zapotrzebowaniem krajowego rynku paliw.
PERN jest w trakcie rozbudowy bazy paliw w Dębogórzu, połączonej bezpośrednim rurociągiem z terminalem paliwowym Porcie Gdynia. Dzięki inwestycji baza paliw powiększy się o dwa nowe zbiorniki – każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. kilometra każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki. Niedługo ruszy budowa kolejnego zbiornika, którego oddanie do użytku zaplanowane jest na przyszły rok. Kompleksowy plan rozwoju bazy obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale również instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego.
PERN/Michał Perzyński
W Porcie Gdynia został pobity rekord przeładunków paliw płynnych