icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PERN notuje rekordy doby inwazji więc wpuści giganty

PERN notuje rekordowe obroty terminali paliwowych i naftowych po inwazji Rosji na Ukrainie. Zapotrzebowanie na rynku jest na tyle duże, że dzięki nowym inwestycjom do Gdańska zaczną wpływać zbiornikowce oceaniczne.

Terminal paliwowy PERN w Dębogórzu odebrał prawie o połowę więcej paliwa w pierwszym kwartale 2023 roku niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Baza paliwowa w Dębogórzu przyjęła 24 tankowce (wzrost o 50 procent). PERN notuje także wzrost wykorzystania kolei do dostaw ropy i paliw, więc ma inwestować dalej w modernizację torów, stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej. Chce zbudować czwartą kabinę załadunkową w nalewni. Współpraca z portem w Gdyni ma mu umożliwić pogłębienie toru wodnego w celu obsługi większych tankowców (do 100 tysięcy ton ładunku) oraz zwiększyć dostęp kolejowy do portu w Gdyni oraz bazy w Dębogórzu, pozwalając na większe dostawy w głąb kraju.

Naftoport przeładował 8,7 mln ton ropy i paliw, notując wzrost o 60 procent. Obiekt zanotował także 30 procent więcej tankowców niż w pierwszym kwartale 2023 roku. Obsłużył zatem 110 statków tego typu.

– Kiedy mówimy o naszych zdolnościach przeładunkowych w zakresie ropy naftowej, nie sposób nie wspomnieć także o roli naszej bazy surowcowej w Gdańsku i tamtejszym Terminalu Naftowym wraz ze stacjami pomp rurociągu pomorskiego w Pelplinie, Łasinie i Rypinie. Obiekty te umożliwiają elastyczny odbiór surowca z tankowców za pośrednictwem naftoportu. Dzięki rozbudowie pojemności, która była realizowana w ostatnich latach, nad Bałtykiem mamy około 2 mln m ᶟ pojemności – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.

PERN podpisał też w pierwszym kwartale umowę na wykonanie projektu rozbudowy terminalu o szóste, nowe stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych z uwzględnieniem zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC. – Głównym celem inwestycji jest wzmocnienie ciągłości operacyjnej oraz pełnej dostępności Naftoportu dla zgłaszanych dostaw surowcowych – tłumaczy PERN.

Inwazja Rosji na Ukrainie z 24 lutego 2022 roku pociągnęła za sobą sankcje zachodnie i plany firm zachodnich zmierzające do porzucenia dostaw ropy oraz paliw z Rosji. Polacy nie sprowadzają już tych mediów rosyjskich, ale ich ropociągi są szlakiem dostaw do całego regionu na czele z Ukrainą przygotowującą się do kontrofensywy.

PERN/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Czy poszukiwacze bursztynu chcieli wysadzić Gdańsk?

PERN notuje rekordowe obroty terminali paliwowych i naftowych po inwazji Rosji na Ukrainie. Zapotrzebowanie na rynku jest na tyle duże, że dzięki nowym inwestycjom do Gdańska zaczną wpływać zbiornikowce oceaniczne.

Terminal paliwowy PERN w Dębogórzu odebrał prawie o połowę więcej paliwa w pierwszym kwartale 2023 roku niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Baza paliwowa w Dębogórzu przyjęła 24 tankowce (wzrost o 50 procent). PERN notuje także wzrost wykorzystania kolei do dostaw ropy i paliw, więc ma inwestować dalej w modernizację torów, stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej. Chce zbudować czwartą kabinę załadunkową w nalewni. Współpraca z portem w Gdyni ma mu umożliwić pogłębienie toru wodnego w celu obsługi większych tankowców (do 100 tysięcy ton ładunku) oraz zwiększyć dostęp kolejowy do portu w Gdyni oraz bazy w Dębogórzu, pozwalając na większe dostawy w głąb kraju.

Naftoport przeładował 8,7 mln ton ropy i paliw, notując wzrost o 60 procent. Obiekt zanotował także 30 procent więcej tankowców niż w pierwszym kwartale 2023 roku. Obsłużył zatem 110 statków tego typu.

– Kiedy mówimy o naszych zdolnościach przeładunkowych w zakresie ropy naftowej, nie sposób nie wspomnieć także o roli naszej bazy surowcowej w Gdańsku i tamtejszym Terminalu Naftowym wraz ze stacjami pomp rurociągu pomorskiego w Pelplinie, Łasinie i Rypinie. Obiekty te umożliwiają elastyczny odbiór surowca z tankowców za pośrednictwem naftoportu. Dzięki rozbudowie pojemności, która była realizowana w ostatnich latach, nad Bałtykiem mamy około 2 mln m ᶟ pojemności – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.

PERN podpisał też w pierwszym kwartale umowę na wykonanie projektu rozbudowy terminalu o szóste, nowe stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych z uwzględnieniem zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC. – Głównym celem inwestycji jest wzmocnienie ciągłości operacyjnej oraz pełnej dostępności Naftoportu dla zgłaszanych dostaw surowcowych – tłumaczy PERN.

Inwazja Rosji na Ukrainie z 24 lutego 2022 roku pociągnęła za sobą sankcje zachodnie i plany firm zachodnich zmierzające do porzucenia dostaw ropy oraz paliw z Rosji. Polacy nie sprowadzają już tych mediów rosyjskich, ale ich ropociągi są szlakiem dostaw do całego regionu na czele z Ukrainą przygotowującą się do kontrofensywy.

PERN/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Czy poszukiwacze bursztynu chcieli wysadzić Gdańsk?

Najnowsze artykuły