PERN zakończył budowę zbiornika na olej napędowy o pojemności 32 tys. m sześc. w bazie paliw w Koluszkach. To pierwszy zbiornik oddany do użytku w ramach drugiego etapu rozbudowy pojemności magazynowych spółki.
Nowa baza paliw w Koluszkach
– Poszerzamy obszar bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zakończyliśmy pierwszy etap budowy zbiorników na paliwa o 128 tys. m sześc. Oddanie do użytku nowego zbiornika w bazie paliw w Koluszkach to początek drugiego etapu. Zaczynamy od Koluszek, a dalej nowe zbiorniki ruszą W Rejowcu, Boronów, Emilianów Małaszewicze Dębogórze. Spółka planuje także trzeci etap. Rozbudowa ma wymiar nastawiony pod klienta dlatego też powstał w Koluszkach także parking na 30 autocystern – powiedział prezes PERN.
Wiceprezes PERN Tadeusz Zwierzyński powiedział, że w drugim etapie powstaną zbiorniki paliwowe o pojemności 222 tys. m sześc. W tym roku powstanie jeszcze zbiornik 10 tys. m sześc. w Boronowie.Dwa kolejne zbiorniki po 10 tys. m sześc. w Emilianowie i zbiornik 32 tys. m sześc. w Małaszewiczach zostaną wybudowane do końca pierwszego kwartału 2021 roku, po dwa zbiorniki 32 tys. m sześc. w Rejowcu i Dębogórzu do końca pierwszego półrocza 2021 roku.
– Zbliżamy się do uzyskania pełnej suwerenności energetycznej przez Polskę zarówno w dostawach ropy, jak i paliw. Najważniejsze projekty w tych obszarach są coraz bliżej finalizacji. Spółki należące do infrastruktury energetycznej, w tym PERN, skutecznie i konsekwentnie prowadzą działania inwestycyjne, mimo utrudnień wynikających z epidemii koronawirusa. Utrzymanie ciągłości prowadzonych inwestycji strategicznych wymagało wielu zabiegów i zmian w działaniu. Te wysiłki zarządu PERN, jak również pracowników Spółki przynoszą zamierzony efekt – powiedział Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
– To już trzeci zbiornik o podobnej wielkości, który oddajemy w tej bazie w przeciągu trzech lat, co oznacza wzrost pojemności tej bazy o około 35 procent. Tak jak poprzednio projekt był realizowany przez Konsorcjum w składzie: Naftoremont Naftobudowa jako lider i spółkę Agat jako partnera. Konsorcjanci wykonali swoje zlecenie w terminie, dzięki czemu możemy rozpocząć eksploatację zbiornika zgodnie z planem – powiedział Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes zarządu PERN.
Nowy zbiornik o pojemności 32 tys. m sześc. będzie przeznaczony na magazynowanie oleju napędowego. Taka objętość pozwala na napełnienie ok. 710 tys. przeciętnych baków samochodów osobowych.
Kolejne inwestycje PERN
W ramach programu megainwestycji do 2023 roku PERN buduje także 590 tys. m sześc. pojemności magazynowej na ropę naftową. Większość pojemności ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku.
Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m³. Drugi etap, obecnie realizowany, to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m³, również w bazach w Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Obecnie trwa zbieranie ofert na zaprojektowanie zbiorników w ramach trzeciego etapu, który maksymalnie może zwiększyć pojemność magazynową Spółki o 480 tys. m sześc. Stopień jego realizacji będzie zależny od wzrostu konsumpcji paliw w krajui zapotrzebowania na magazynowanie oraz obrót paliwami. Oprócz rozbudowy baz paliw wykonujemy również przedłużenie istniejącego rurociągu produktowego o odcinek Boronów – Trzebinia.
W tym roku PERN chce oddać do użytku dwa zbiorniki ropy po 100 tys. m sześc. w bazie Gdańsk oraz później, pod koniec roku w terminalu naftowym w Gdańsku oddamy do użytku trzy zbiorniki po 100 tys. i jeden po 45 tys. m sześc. Ostatni zbiornik 45 tys. m sześc. na terenie terminalu ma powstać do trzeciego kwartału 2021 roku.
W sumie pojemność magazynowa wzrośnie o prawie 600 tys. m sześc., do poziomu 4,1 mln m sześc . Kolejnym realizowanym projektem jest drugi rurociąg, który będzie poprowadzony od Naftoportu położonego nad Morzem Bałtyckim do centrum Polski – do rafinerii w Płocku.
– PERN chce najpóźniej do 2023 roku zakończyć budowę rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia o długości 97 km wraz z koniecznymi inwestycjami na istniejącym odcinku rurociągu między Płockiem i Boronowem. Będzie kosztował ok. 350 mln zł.
Bartłomiej Sawicki
Białoruś będzie mogła otrzymać ropę z Polski na początku przyszłego roku