AlertEnergetykaRopaWykop

PERN rozpoczął pierwsze próby szczelności zbiorników terminala naftowego w Gdańsku

Naftoport w Gdańsku. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Naftoport w Gdańsku. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Rozbudowa terminala naftowego w Gdańsku, projektu należącego do PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m sześc . Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m sześc.

Testy zbiornika

Próba hydrostatyczna zbiornika jest wykonywana w ramach obowiązkowych badań technicznych. W trakcie jej trwania sprawdzane są wytrzymałość, szczelność i odkształcanie konstrukcji stalowej oraz osiadanie fundamentu zbiornika pod pełnym obciążeniem.

W czasie próby napełniane są równocześnie płaszcz i osłonę, co pozwala na równomierne obciążenie fundamentów, których osiadanie jest mierzone i analizowane w trakcie całego badania. – Równomierność osiadania jest szczególnie ważna w przypadku zbiornika z dachem pływającym, ponieważ zapobiega deformacjom płaszcza zbiornika, które mogłyby powodować klinowanie dachu pływającego – wyjaśnia PERN. Zbiornik o pojemności 45 tys. m sześc. poddawany obecnie próbie hydrostatycznej ma płaszcz wewnętrzny o średnicy 50 m i wysokości 24,6 m. Płaszcz zewnętrzny, zwany również osłoną, ma średnicę 54 m i wysokość 21 m.

– Ze względu na bardzo trudne warunki gruntowe, fundament zbiornika na TNG jest złożony z fundamentu pośredniego i bezpośredniego. Fundament pośredni zbiornika 45 tys. m  sześc. jest systemem 455 betonowych pali o średnicy 40 cm i długości 21-24 m, które przenoszą obciążenie z fundamentu bezpośredniego na warstwę nośną gruntu znajdującą się na głębokości ok. 19 m pod poziomem terenu. Fundament bezpośredni wykonany jest w formie podwójnego żelbetowego ringu, na którym są posadowione płaszcz i osłona zbiornika. Wewnętrzną cześć fundamentu bezpośredniego stanowi warstwa transportowa wykonana w formie zagęszczonej zasypki piaskowo-żwirowej podpierającej dno zbiornika – czytamy w komunikacie.

Rozbudowa terminalu naftowego

Etap II rozbudowy wspomnianego obiektu, należącego do programu inwestycji PERN, zakłada budowę pięciu zbiorników przeznaczonych do magazynowania ropy naftowej: trzech o pojemności 100 tys. m sześc. każdy oraz dwóch o pojemności 45 tys. m sześc. każdy. Dzięki temu zostanie zwiększona zdolność magazynowania, a także możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Naftoportu.

Zbiorniki nr 170, 175, 180 i 190 zostaną przekazane do eksploatacji w październiku tego roku. Zbiornik nr 185 o pojemności 45 tys. m sześc., w związku z koniecznością usunięcia napotkanej na głębokości od 4 do 10 metrów przeszkody będącej pozostałością granitowego umocnienia wybrzeża, zostanie włączony do istniejącej infrastruktury w sierpniu 2021 roku.

PERN/Bartłomiej Sawicki


Powiązane artykuły

Energa realizuje strategię Orlenu i planuje nowe bloki gazowe

Spółka w przyszłym roku ma zamiaru uruchomić dwa bloki gazowe, jeden w Grudziądzu, drugi w Ostrołęce. W planach ma jednak...
Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...

Holendrzy testują morską fotowoltaikę. Fale jej niestraszne

Są wyniki testów, jakim poddano platformy, na których będą umieszczone morskie panele fotowoltaiczne. Badania przeprowadzono na Delta Flume, obiekcie, który...

Udostępnij:

Facebook X X X