Pierwszy Bell 429 już na polskim niebie

26 czerwca 2015, 15:37 Bezpieczeństwo

Na lotnisku w podwarszawskim Konstancinie został przekazany polskiemu odbiorcy śmigłowiec Bell 429 w wersji korporacyjnej. Jest to pierwszy fabrycznie nowy egzemplarz tego modelu dostarczony do Polski. Śmigłowiec został sprowadzony na zamówienie firmy z sektora usług przez JB Investments, autoryzowanego przedstawiciela Bell Helicopter w Polsce.

„Śmigłowce Bell cieszą się na naszym rynku coraz większym zainteresowaniem. W ciągu ostatnich czterech lat dostarczyliśmy 8 maszyn tej marki, w  tym trzy nowe Bell 407GX. Wierzę, że  pozytywne doświadczenia z eksploatacji śmigłowców Bell w Polsce zarówno przez służby porządku publicznego jak i właścicieli prywatny będą budowane przez coraz większa liczbę ich użytkowników.” powiedział Jan Borowski, właściciel firmy JB Investments.

Przez ekspertów Bell 429 uznawany jest za jeden z najbardziej zaawansowanych lekkich śmigłowców dwusilnikowych z napędem turbinowym, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, oferując wyjątkową prędkość, zasięg lotu, parametry zawisu oraz zwiększony margines bezpieczeństwa połączone z całkowicie zintegrowaną awioniką  typu „glass cockpit”, zaawansowanym systemem transmisji oraz najlepszym w swojej klasie systemem wspomagania satelitarnego WAAS.

Przy bardzo niskim poziomie wibracji i z przestronną oraz komfortowo wyposażoną kabiną Bell 429 doskonale nadaje się do lotów pasażerskich. Może pomieścić 1 pilota i 7 pasażerów z możliwością zróżnicowanego układu wnętrza. Szerokie 60-calowe boczne drzwi kabiny pasażerskiej oraz opcyjnie drzwi tylne zapewniają szybki i łatwy dostęp do kabiny.

„Cieszę się, że Polska jest kolejnym krajem na świecie, w którym  będzie użytkowany śmigłowiec Bell 429. Pojawienie się tego modelu na polskich rynku będzie dla nas kolejną okazją do potwierdzenia najwyższej jakości naszej obsługi posprzedażowej. Wierzę, że dzięki swojej unikalnej charakterystyce model Bell 429 spotka się z dużym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców ale także klientów z sektora publicznego” – powiedział Jakub Hoda, Dyrektor Zarządzający na Europę i Rosję.

Dzięki dwóm silnikom Pratt & Whitney Canada PW207D1 każdy o mocy 719 KM, śmigłowiec może osiągnąć prędkość maksymalną ciągłą 278 km na godz. i pokonać bez lądowania do 754 km. W standardowej wersji model 429 wyposażony jest w płozy. Dostępna jest również wersja z chowanym podwoziem kołowym.

Śmigłowiec jest certyfikowany do wykonywania lotów IFR z jedno (SPIFR) lub dwuosobową załogą (DPIFR), posiada kategorię osiągową „A” według wymogów JAR-OPS3 co znacznie poszerza zakres jego zastosowań.

Bell 429 wykorzystywany jest w wielu misjach w tym przez służby medyczne   i porządku publicznego. Po odpowiednim skonfigurowaniu, duża kabina z płaską podłogą i bardzo szerokimi przesuwanymi drzwiami pozwala na transport chorych.