icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PIPP: Benzyna i olej napędowy nadal drożeją

(Polska Izba Paliw Płynnych)

Średnie ceny detaliczne paliw na terenie Polski 11 marca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 3,83 zł/l olej napędowy; 3,99 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,66 zł/l autogaz*.

Przez ostatnie 7 dni ON zdrożał 10 gr/l, a benzyna 7 gr/l. Nadal tanieje jedynie LPG: ponownie -2 gr/l. Zmiany w polskim hurcie rafineryjnym w następstwie wydarzeń na rynkach światowych sygnalizują możliwość dalszych podwyżek. Podwyżki na stacjach to efekt tego, co działo się od 12 lutego w hurcie, a o czym pisaliśmy regularnie w komunikatach cenowych Polskiej Izby Paliw Płynnych [zmiany cen hurtowych w polskich rafineriach i na giełdach europejskich – patrz: niżej). Nie zmienia się jednak fakt, że paliwo dieslowskie na polskich stacjach nadal jest tańsze o 19 gr/l niż początku roku; Pb95 o 18 gr/l; a autogaz o 31 gr/l.

W 10. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy tradycyjnie mają stacje w woj. śląskim: 3,75 zł/l (+8 gr/l od 4 marca). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,88 zł/l (+9 gr/l ). Największe zmiany ostatniego tygodnia to dolnośląskie: +13 gr/l przy średniej 3,85 zł/l.

W woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 3,94 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,06 zł/l (+10 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).

Podkarpackie to z kolei najtańszy autogaz: 1,60 zł/l (-3 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy – w woj. zachodniopomorskim: 1,79 zł/l (-3 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to lubuskie: -5 gr/l przy średniej 1,74 zł/l.

W referencyjnych dla europejskiego rynku paliwowego notowaniach ARA przez ostatni tydzień ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły o ok. 10%, co miało bezpośrednie przełożenie na cenniki polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku. W polskich hurcie Pb95 drożeje dziś średnio 35 zł/m3, a ON 23 zł/m3 netto. Od 12 lutego benzyna zdrożała już 6%, a olej napędowy 7%, co daje przełożenie ok. +30 gr/l w cenie brutto. Ponadto tym samym ceny diesla w hurcie powróciły do wartości z początku grudnia ub.r. Teoretyczny koszt surowca w tym okresie wzrósł ok. 30% [Brent +28%; dolar -0,6%].

Cóż tu można powiedzieć pocieszającego? Może tylko to, że dzięki inwestycjom naszych rafinerii w efektywność mogliśmy w ostatnim okresie skutecznie bronić się przed dumpingiem cenowym w obszarze diesla, co wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju [ON to przecież podstawowe paliwo transportowe, którego podwyżki oznaczają również podwyżki wszelakich dóbr konsumpcyjnych przeciętnego Kowalskiego!]. W Polsce wciąż możemy cieszyć się paliwem do silników wysokoprężnych tańszym od benzyny, choć różnica między nimi systematycznie się zmniejsza (średnio 2,6% w marcu wobec 4,29% w lutym).
W notowaniach ARA miedzy 12.02 a 11.03 benzyna podrożała bowiem 17, a ON 26%. Od 4 lutego diesel jest też średnio droższy od benzyny o 12%. Wcześniej jego ceny, w związku z kolejnymi falami spekulacji w obszarze popytu-podaży, spadały na łeb na szyję.

Data Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) województwo
2016-03-11 3,85 3,94 1,66 dolnośląskie
2016-03-11 3,85 4,00 1,65 kujawsko-pomorskie
2016-03-11 3,76 3,97 1,66 lubelskie
2016-03-11 3,83 3,97 1,74 lubuskie
2016-03-11 3,84 4,00 1,64 łódzkie
2016-03-11 3,83 3,99 1,69 małopolskie
2016-03-11 3,80 4,02 1,69 mazowieckie
2016-03-11 3,85 4,02 1,66 opolskie
2016-03-11 3,81 3,97 1,60 podkarpackie
2016-03-11 3,85 4,01 1,63 podlaskie
2016-03-11 3,83 4,04 1,63 pomorskie
2016-03-11 3,75 3,95 1,63 śląskie
2016-03-11 3,86 4,00 1,62 świętokrzyskie
2016-03-11 3,84 4,02 1,66 warmińsko-mazurskie
2016-03-11 3,82 3,96 1,62 wielkopolskie
2016-03-11 3,88 4,06 1,79 zachodniopomorskie
średnia 3,83 3,99 1,66 średnia

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych

(Polska Izba Paliw Płynnych)

Średnie ceny detaliczne paliw na terenie Polski 11 marca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 3,83 zł/l olej napędowy; 3,99 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,66 zł/l autogaz*.

Przez ostatnie 7 dni ON zdrożał 10 gr/l, a benzyna 7 gr/l. Nadal tanieje jedynie LPG: ponownie -2 gr/l. Zmiany w polskim hurcie rafineryjnym w następstwie wydarzeń na rynkach światowych sygnalizują możliwość dalszych podwyżek. Podwyżki na stacjach to efekt tego, co działo się od 12 lutego w hurcie, a o czym pisaliśmy regularnie w komunikatach cenowych Polskiej Izby Paliw Płynnych [zmiany cen hurtowych w polskich rafineriach i na giełdach europejskich – patrz: niżej). Nie zmienia się jednak fakt, że paliwo dieslowskie na polskich stacjach nadal jest tańsze o 19 gr/l niż początku roku; Pb95 o 18 gr/l; a autogaz o 31 gr/l.

W 10. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy tradycyjnie mają stacje w woj. śląskim: 3,75 zł/l (+8 gr/l od 4 marca). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,88 zł/l (+9 gr/l ). Największe zmiany ostatniego tygodnia to dolnośląskie: +13 gr/l przy średniej 3,85 zł/l.

W woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 3,94 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,06 zł/l (+10 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).

Podkarpackie to z kolei najtańszy autogaz: 1,60 zł/l (-3 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy – w woj. zachodniopomorskim: 1,79 zł/l (-3 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to lubuskie: -5 gr/l przy średniej 1,74 zł/l.

W referencyjnych dla europejskiego rynku paliwowego notowaniach ARA przez ostatni tydzień ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły o ok. 10%, co miało bezpośrednie przełożenie na cenniki polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku. W polskich hurcie Pb95 drożeje dziś średnio 35 zł/m3, a ON 23 zł/m3 netto. Od 12 lutego benzyna zdrożała już 6%, a olej napędowy 7%, co daje przełożenie ok. +30 gr/l w cenie brutto. Ponadto tym samym ceny diesla w hurcie powróciły do wartości z początku grudnia ub.r. Teoretyczny koszt surowca w tym okresie wzrósł ok. 30% [Brent +28%; dolar -0,6%].

Cóż tu można powiedzieć pocieszającego? Może tylko to, że dzięki inwestycjom naszych rafinerii w efektywność mogliśmy w ostatnim okresie skutecznie bronić się przed dumpingiem cenowym w obszarze diesla, co wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju [ON to przecież podstawowe paliwo transportowe, którego podwyżki oznaczają również podwyżki wszelakich dóbr konsumpcyjnych przeciętnego Kowalskiego!]. W Polsce wciąż możemy cieszyć się paliwem do silników wysokoprężnych tańszym od benzyny, choć różnica między nimi systematycznie się zmniejsza (średnio 2,6% w marcu wobec 4,29% w lutym).
W notowaniach ARA miedzy 12.02 a 11.03 benzyna podrożała bowiem 17, a ON 26%. Od 4 lutego diesel jest też średnio droższy od benzyny o 12%. Wcześniej jego ceny, w związku z kolejnymi falami spekulacji w obszarze popytu-podaży, spadały na łeb na szyję.

Data Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) województwo
2016-03-11 3,85 3,94 1,66 dolnośląskie
2016-03-11 3,85 4,00 1,65 kujawsko-pomorskie
2016-03-11 3,76 3,97 1,66 lubelskie
2016-03-11 3,83 3,97 1,74 lubuskie
2016-03-11 3,84 4,00 1,64 łódzkie
2016-03-11 3,83 3,99 1,69 małopolskie
2016-03-11 3,80 4,02 1,69 mazowieckie
2016-03-11 3,85 4,02 1,66 opolskie
2016-03-11 3,81 3,97 1,60 podkarpackie
2016-03-11 3,85 4,01 1,63 podlaskie
2016-03-11 3,83 4,04 1,63 pomorskie
2016-03-11 3,75 3,95 1,63 śląskie
2016-03-11 3,86 4,00 1,62 świętokrzyskie
2016-03-11 3,84 4,02 1,66 warmińsko-mazurskie
2016-03-11 3,82 3,96 1,62 wielkopolskie
2016-03-11 3,88 4,06 1,79 zachodniopomorskie
średnia 3,83 3,99 1,66 średnia

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych

Najnowsze artykuły