AlertWszystko

PIPP: Benzyna i olej napędowy nadal drożeją

Stacja paliw. Fot

(Polska Izba Paliw Płynnych)

Średnie ceny detaliczne paliw na terenie Polski 11 marca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 3,83 zł/l olej napędowy; 3,99 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,66 zł/l autogaz*.

Przez ostatnie 7 dni ON zdrożał 10 gr/l, a benzyna 7 gr/l. Nadal tanieje jedynie LPG: ponownie -2 gr/l. Zmiany w polskim hurcie rafineryjnym w następstwie wydarzeń na rynkach światowych sygnalizują możliwość dalszych podwyżek. Podwyżki na stacjach to efekt tego, co działo się od 12 lutego w hurcie, a o czym pisaliśmy regularnie w komunikatach cenowych Polskiej Izby Paliw Płynnych [zmiany cen hurtowych w polskich rafineriach i na giełdach europejskich – patrz: niżej). Nie zmienia się jednak fakt, że paliwo dieslowskie na polskich stacjach nadal jest tańsze o 19 gr/l niż początku roku; Pb95 o 18 gr/l; a autogaz o 31 gr/l.

W 10. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy tradycyjnie mają stacje w woj. śląskim: 3,75 zł/l (+8 gr/l od 4 marca). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,88 zł/l (+9 gr/l ). Największe zmiany ostatniego tygodnia to dolnośląskie: +13 gr/l przy średniej 3,85 zł/l.

W woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 3,94 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,06 zł/l (+10 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).

Podkarpackie to z kolei najtańszy autogaz: 1,60 zł/l (-3 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy – w woj. zachodniopomorskim: 1,79 zł/l (-3 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to lubuskie: -5 gr/l przy średniej 1,74 zł/l.

W referencyjnych dla europejskiego rynku paliwowego notowaniach ARA przez ostatni tydzień ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły o ok. 10%, co miało bezpośrednie przełożenie na cenniki polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku. W polskich hurcie Pb95 drożeje dziś średnio 35 zł/m3, a ON 23 zł/m3 netto. Od 12 lutego benzyna zdrożała już 6%, a olej napędowy 7%, co daje przełożenie ok. +30 gr/l w cenie brutto. Ponadto tym samym ceny diesla w hurcie powróciły do wartości z początku grudnia ub.r. Teoretyczny koszt surowca w tym okresie wzrósł ok. 30% [Brent +28%; dolar -0,6%].

Cóż tu można powiedzieć pocieszającego? Może tylko to, że dzięki inwestycjom naszych rafinerii w efektywność mogliśmy w ostatnim okresie skutecznie bronić się przed dumpingiem cenowym w obszarze diesla, co wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju [ON to przecież podstawowe paliwo transportowe, którego podwyżki oznaczają również podwyżki wszelakich dóbr konsumpcyjnych przeciętnego Kowalskiego!]. W Polsce wciąż możemy cieszyć się paliwem do silników wysokoprężnych tańszym od benzyny, choć różnica między nimi systematycznie się zmniejsza (średnio 2,6% w marcu wobec 4,29% w lutym).
W notowaniach ARA miedzy 12.02 a 11.03 benzyna podrożała bowiem 17, a ON 26%. Od 4 lutego diesel jest też średnio droższy od benzyny o 12%. Wcześniej jego ceny, w związku z kolejnymi falami spekulacji w obszarze popytu-podaży, spadały na łeb na szyję.

DataŚrednia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto)Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto)Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto)województwo
2016-03-113,853,941,66dolnośląskie
2016-03-113,854,001,65kujawsko-pomorskie
2016-03-113,763,971,66lubelskie
2016-03-113,833,971,74lubuskie
2016-03-113,844,001,64łódzkie
2016-03-113,833,991,69małopolskie
2016-03-113,804,021,69mazowieckie
2016-03-113,854,021,66opolskie
2016-03-113,813,971,60podkarpackie
2016-03-113,854,011,63podlaskie
2016-03-113,834,041,63pomorskie
2016-03-113,753,951,63śląskie
2016-03-113,864,001,62świętokrzyskie
2016-03-113,844,021,66warmińsko-mazurskie
2016-03-113,823,961,62wielkopolskie
2016-03-113,884,061,79zachodniopomorskie
średnia3,833,991,66średnia

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X