Alert

PIPP: Olej napędowy coraz droższy od benzyny

Dziś w polskich rafineriach Pb95 tanieje średnio 15 zł/m3, a ON 23 zł/m3.

Przez ostatni tydzień w hurcie:

  • Grupy Lotos Pb95 notuje -1,93%, a ON +0,20% – przez ostatnie 30 dni zaś odpowiednio: -5,03 i +3,33%.
  • PKN Orlen Pb95 notuje -1,85%, a ON +0,17% – przez ostatnie 30 dni zaś odpowiednio: -5,03% i +3,36%.

W kontekście ostatnich spadków należy jednak pamiętać, z czym mieliśmy do czynienia na przełomie sierpnia i września. W hurtowych cennikach polskich rafinerii w nocy z czwartku 31 sierpnia na piątek 1 września benzyna zdrożała średnio 113 zł/m3 – co oznaczało jeden z największych wzrostów w historii. Nieznacznie, acz solidarnie drożał też olej napędowy: 16 zł/m3.

Było to przełożenie światowych wzrostów w wyniku giełdowej paniki po medialnych doniesieniach, jakich zniszczeń dokonał na wschodnim wybrzeżu USA huragan Harvey. Wzrosty z tego tygodnia to efekt ostrej reakcji Turcji na referendum niepodległościowe w Kurdystanie oraz napięcia wokół Półwyspu Koreańskiego.

Tak naprawdę trend wzrostowy trwa jednak dłużej – zaczął się jeszcze przed wakacjami.

Przypomnijmy, że w porównaniu z 21 czerwca 2017 r.:

  • Ropa Brent jest droższa 24%
  • Pb95 jest droższa 10%
  • ON jest droższy 26%.

W porównaniu z połową czerwca 2017 r.:

  • Pb95 z gdańskiej rafinerii Grupy Lotos jest dziś droższa o 3,42%, a olej napędowy o 9,99%.
  • W płockiej rafinerii PKN Orlenie benzyna w tym okresie zanotowała +3,42%, a ON +9,93%.

Wg oficjalnie publikowanych cenników dziś nieznacznie taniej jest w płockiej rafinerii PKN Orlen, która detalistom, czyli stacjom, olej napędowy oferuje po 3 565 zł/m3 (Grupa Lotos 3 566), Pb95 obie rafinerie sprzedają po 3 510 zł/m3.

W najbliższej perspektywie są szanse na obniżki.Dziś rano na otwarciu giełdy w Londynie, której ceny są referencyjne dla branży rafineryjnej kontynentu europejskiego, a więc również zakładów Orlenu i Lotosu, kontrakty na:

  • Ropę Brent notowały-0,54%
  • Pb95 notowały -1,13%
  • ON notowały -0,62%.

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych

Polska Izba Paliw Płynnych


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X