font_preload
PL / EN
Alert 4 maja, 2016 godz. 16:00   
REDAKCJA

PIPP: Pomimo podwyżek paliwa są nadal tańsze niż rok temu

Stacja benzynowa

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W pierwszym tygodniu maja benzyna i olej napędowy drożeją na polskich stacjach paliw o 7 gr/l, a autogaz tanieje 1 gr/l. W związku z podwyżkami w hurcie marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie w okresie tzw. majówki, spadła jednak do 0% ceny litra paliwa.

Średnie ceny detaliczne paliw 4 maja 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,00 zł/l olej napędowy; 4,35 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,61 zł/l autogaz. Mimo ostatnich podwyżek właściciele diesli tankują dziś o 0,68 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,43 zł/l mniej, a LPG o 0,39 zł/l.

W ostatnim tygodniu przed tzw. ”majówką” w hurcie polskich rafinerii benzyna zdrożała średnio 1,32%, a ON 3,6%. Od 12 lutego wzrosty to już ponad 17% Pb95 i prawie 14% ON.

Od 30 kwietnia do 4 maja polskie rafinerie nie zmieniały cen. Od 1 do 30 kwietnia wzrosty wyniosły jednak średnio +151 zł/m3 netto Pb95 i +209 zł/m3 netto ON. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 64 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 48 gr/l brutto. W wyniku tego średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły w okresie tzw. majówki (25.04-04.05) do 0% ceny detalicznej litra paliwa – czyli stacje osiągnęły marże zerowe czyli działają bez zysku.

Wczoraj w referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA Pb95 zdrożała 1,04%, a ON taniał 0,86%; od początku kwietna benzyna zdrożała jednak już 32%, a paliwo dieslowskie 20%. Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent tanieje dziś 0,86% (+46% od 12 lutego). Dolar do złotówki w ostatnich 30 dniach zdrożał 3%. Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 33 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP). Oczywiście nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.

Trzeba bowiem przypomnieć, że w związku z unijnymi wymaganiami klimatycznymi obowiązkowo do paliw oferowanych polskim kierowcom nasze rafinerie muszą dodawać: 7% FAME do diesla (B7) i od 5 do 10% bioetanolu do benzyn (E5/E10). Tymczasem zarówno olej rzepakowy [surowiec do FAME], jak i amerykańska kukurydza[z której produkowany jest bioetanol] bynajmniej nie tanieją. Ponadto w celu utrzymania stabilności takiej mieszanki (by nie wydzielała się zeń np. woda) konieczne jest stosowanie drogich dodatków – antyutleniaczy.

W połowie 18. tygodnia 2016 r. najtańszy olej napędowy tradycyjnie mają stacje w woj. śląskim: 3,91 zł/l (+4 gr/l od 27 kwietnia). Najdroższy zachodniopomorskim: 4,10 zł/l (+9 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to łódzkie: +12 gr/l przy średniej 4,04 zł/l.

W woj. śląskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,30 zł/l (+8 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,41 zł/l (+9 gr/l– to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).

Wielkopolskie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,55 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy – w woj. zachodniopomorskim: 1,81 zł/l (+4 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).