(PKN Orlen)
PKN ORLEN zauważa, że w Polsce dużym problemem jest brak nadzoru regulacyjnego nad rynkiem usług przeładunkowych paliw ciekłych. W efekcie ograniczone są możliwości zebrania wiarygodnych danych i kompleksowej kontroli podmiotów świadczących stricte usługi przeładunkowe na tym rynku. Dlatego Koncern popiera apel POPiHN do Prezesa URE o wprowadzenia nadzoru nad rynkiem usług przeładunku paliw ciekłych, które obecnie nie podlega żadnej formy reglementacji działalności gospodarczej.
Należy zwrócić uwagę, że to właśnie sama usługa przeładunku paliw ciekłych bez okresowego magazynowania paliwa jest powszechnym instrumentem, wykorzystywanym przez podmioty działające w szarej strefie. Dlatego objęcie nadzorem ze strony Prezesa URE rynku przeładunku paliw ciekłych jest tak istotne dla bezpieczeństwa paliwowego i gospodarczego państwa.
Równocześnie to usługi przeładunku paliw ciekłych są potencjalnie czynnościami bardziej oddziałującymi na środowisko naturalne, bezpieczeństwo i zdrowie ludzi i mienia niż usługi samego składowania paliw w bazach magazynowych.
Dlatego dla bezpieczeństwa gospodarczego oraz paliwowego państwa usługa przeładunku paliw ciekłych powinna podlegać nadzorowi ze strony Prezesa URE.
W tym celu należy rozszerzyć koncesjonowanie działalności, polegającej na magazynowaniu paliw ciekłych o dwie kluczowe kwestie:
• uznanie, że wydane do tej pory koncesje na magazynowania paliw ciekłych obejmują również usługi przeładunku paliw ciekłych;
• zobligowanie do uzyskania koncesji na magazynowanie-przeładunek paliw ciekłych przedsiębiorców, świadczących dotychczas tylko usługi przeładunkowe paliw ciekłych.
Docelowo rozszerzenie nadzoru nad rynkiem przeładunku paliw ciekłych powinien zostać wprost uregulowane w przepisach prawa energetycznego.