PKP Cargo chce powiększyć terminal w Paskowie o 40 ty. m kw.

25 listopada 2015, 08:39 Infrastruktura

AWT, należący do Grupy PKP Cargo drugi największy przewoźnik kolejowy w Czechach, powiększy powierzchnię terminala w Paskowie pod Ostrawą o 40 tys. m kw. Zwiększy to możliwości magazynowe tego obiektu o 2,4 tys. TEU (TEU – dwudziestostopowy kontener). Po zakończeniu prac całkowitą powierzchnia bazy przeładunkowej będzie wynosić 71 tys. m kw., a jej potencjał przeładunkowy podwoi się (do 4,8 tys TEU). Obiekt w Paskowie jest największym terminalem intermodalnym w Czechach. Stanowi on ważny punkt przeładunkowy dla zagłębia przemysłu samochodowego w Czechach, Słowacji i południowej Polsce. W tym momencie jego możliwości są wykorzystywane w stu procentach.


AWT chce rozbudowywać siatkę połączeń do terminala w Paskowie o kolejne porty, między innymi Gdańsk i Gdynię. Dzięki współpracy z PKP Cargo, Ostrava-Paskov stanie się częścią trójkąta logistycznego Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne, w którym podostrawski terminal będzie odgrywał rolę głównego węzła transportowego w tej części Europy.

– Terminal w Paskowie to perła w koronie AWT. Doskonale położony, profesjonalne zarządzany i cieszący się zaufaniem klientów jest ważnym elementem planów rozwojowych Grupy PKP Cargo. Już dziś obsługuje on ruch z portów niemieckich, słoweńskiego Kopru, włoskiego Triestu czy z Turcji. Mamy ambitne plany włączenia go w obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku, polskich portów oraz jeszcze lepsze wykorzystanie korytarza Bałtyk-Adriatyk – mówi Adam Purwin, Prezes Zarządu PKP Cargo.

Grupa AWT transportem intermodalnym zajmuje się już od roku 2006. Wtedy na terenie dawnej Kopalni Paskov zbudowano terminal kontenerowy Ostrava-Paskov. Obecnie to największy terminal intermodalny w Czechach i ważne centrum przeładunkowe w tej części Europy. Obsługuje on połączenia z największymi portami europejskimi: Hamburgiem, Rotterdamem, Bremerhaven, Koprem, Triestem oraz czeskimi terminalami w Pradze, Mielniku i Lovosicích. Korzystają z niego najwięksi producenci z sektora samochodowego: Hyundai, KIA, Opel, Škoda i VW.

W ramach modernizacji tego obiektu, AWT zleciło wybudowanie dwóch nowych torów (każdy o długości 350 metrów), parkingu dla 40 ciągników siodłowych, podłączenia dla kontenerów chłodniczych oraz specjalnego miejsca dla kontenerów z towarami niebezpiecznymi. Tak znaczące zwiększenie powierzchni i zakresu świadczonych usług wymaga również wybudowania nowoczesnego stanowiska zarządzania działalnością w postaci nowej dyspozytorni.

– Przewozy kontenerowe to najbardziej perspektywiczna część rynku, a jednocześnie gwarantująca dywersyfikację przychodów AWT i poszerzanie bazy klientów. Obecnie intermodal stanowi blisko 10 proc. przewozów AWT. Inwestycje w infrastrukturę przeładunkową, wykorzystanie współpracy z PKP Cargo i ekspansja naszej oferty na rynki państw Europy Środkowej i Południowej pozwolą na wzrost udziału tego segmentu w kolejnych latach – mówi Zbigniew Klepacki, Dyrektor Generalny AWT.

Źródło: PKP Cargo