icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP Cargo poprawia wyniki i zwiększa przewozy

PKP Cargo zmniejszył stratę netto w I kwartale tego roku do 1,4 mln zł z 66,4 mln zł przed rokiem. Strata była też niższa od konsensusu rynkowego na poziomie 5,8 mln zł. Zarząd spółki liczy, że w kolejnych miesiącach uda się utrzymać korzystną tendencję.

Wynik operacyjny grupy był dodatni i wyniósł 3,2 mln zł wobec 61,8 mln zł straty w I kw. 2016 r. Analitycy spodziewali się zysku operacyjnego na poziomie 3,2 mln zł

Z kolei przychody grupy wzrosły do 1,08 mld zł z 1,01 mld zł wobec 1,1 mld zł konsensusu.

W I kwartale spółka przewiozła 27,4 mln ton towarów i wykonała pracę przewozową na poziomie 7,07 mld tkm, co oznacza wzrost rok do roku o 8 proc.

Praca przewozowa w tonokilometrach za I kw. 2017 r. w podziale na poszczególne kategorie przewozowe (kolejność zgodna z dynamiką wzrostu rok do roku):

segment I kw. 2017 I kw. 2016 różnica
przewozy intermodalne 0,73 mld tkm 0,54 mld tkm 35%
kruszywa i materiały budowlane 0,76 mld tkm 0,63 mld tkm 21%
produkty chemiczne 0,59 mld tkm 0,50 mld tkm 17%
paliwa płynne 0,30 mld tkm 0,27 mld tkm 10%
metale i rudy 0,94 mld tkm 0,90 mld tkm 3%
paliwa stałe (węgiel, koks) 3,11 mld tkm 3,10 mld tkm 0,20%

Po I kwartale tego roku udział PKP Cargo w rynku polskim, mierzony pracą przewozową, wyniósł 52,3 proc.

„Za nami bardzo dobre otwarcie roku. Wypracowaliśmy solidne wyniki, utrzymujemy koszty pod kontrolą. Odnotowaliśmy pozytywne zmiany na głównych rynkach” – powiedział prezes spółki Maciej Libiszewski.

„Cieszą nas silne wzrosty w przewozach za granią i w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Systematycznie rosnący segment intermodalny utwierdza nas w przekonaniu, że dobrze obraliśmy za priorytet ten kierunek rozwoju. Jestem przekonany, że także w kolejnych miesiącach utrzymamy tę korzystną dla nas tendencję” – dodał.

Nawiązując do perspektyw kolejnych okresów prezes poinformował, że w przypadku przewozów intermodalnych kluczowymi czynnikami będzie rozwój polskich portów, rozbudowa sieci terminali, rozwój współpracy na kierunku Nowego Jedwabnego Szlaku i regulacje UE dotyczące opłat dla transportu drogowego.

Jeśli chodzi o transport węgla, pozytywnie rokuje powrót do koncepcji bezpieczeństwa energetycznego opartego na węglu kamiennym oraz możliwości związane z eksportem węgla koksowego do Czech w związku z tym, że – jak poinformował prezes – zasoby surowca w czeskich złożach się kończą.

Rozkręcać ma się też koniunktura na rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, co będzie sprzyjać wzrostowi przewozów w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych.

„Szacujemy wzrost rynku kruszyw o 5-10 proc. rocznie do 2020 r. Będziemy musieli się do tego dobrze przygotować” – powiedział Libiszewski.

Kolejnym elementem wspomagającym przyszłe wyniki grupy ma być obszar przewozu rud i metali. Prezes wskazuje na dobrą koniunkturę w przemyśle i rosnącą produkcję stali w Polsce i na świecie.

Wydatki inwestycyjne w ramach grupy w I kwartale wyniosły 86 mln zł wobec 185 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Duża różnica rok do roku wynika z faktu, że w I kw. 2016 r. firma kupiła lokomotywy wielosystemowe za 100,7 mln zł.

Na początku maja spółka informowała, że Minezit SE skorzystał z opcji sprzedaży i zażądał od PKP Cargo odkupienia pozostałych 20 proc. akcji Advanced World Transport za kwotę 27 mln euro. PKP Cargo napisał w komunikacie, że rozważa alternatywne rozwiązania dotyczące formy zapłaty za realizację opcji.

„Nie mamy sygnału, że ma to być gotówka. Rozważamy inne formy płatności, jak np. udziały w innych projektach czy inny zakres udziałowy. Trwają rozmowy. Szczegóły przekażemy, gdy rozmowy zostaną zakończone” – powiedział Libiszewski.

Polska Agencja Prasowa

 

PKP Cargo zmniejszył stratę netto w I kwartale tego roku do 1,4 mln zł z 66,4 mln zł przed rokiem. Strata była też niższa od konsensusu rynkowego na poziomie 5,8 mln zł. Zarząd spółki liczy, że w kolejnych miesiącach uda się utrzymać korzystną tendencję.

Wynik operacyjny grupy był dodatni i wyniósł 3,2 mln zł wobec 61,8 mln zł straty w I kw. 2016 r. Analitycy spodziewali się zysku operacyjnego na poziomie 3,2 mln zł

Z kolei przychody grupy wzrosły do 1,08 mld zł z 1,01 mld zł wobec 1,1 mld zł konsensusu.

W I kwartale spółka przewiozła 27,4 mln ton towarów i wykonała pracę przewozową na poziomie 7,07 mld tkm, co oznacza wzrost rok do roku o 8 proc.

Praca przewozowa w tonokilometrach za I kw. 2017 r. w podziale na poszczególne kategorie przewozowe (kolejność zgodna z dynamiką wzrostu rok do roku):

segment I kw. 2017 I kw. 2016 różnica
przewozy intermodalne 0,73 mld tkm 0,54 mld tkm 35%
kruszywa i materiały budowlane 0,76 mld tkm 0,63 mld tkm 21%
produkty chemiczne 0,59 mld tkm 0,50 mld tkm 17%
paliwa płynne 0,30 mld tkm 0,27 mld tkm 10%
metale i rudy 0,94 mld tkm 0,90 mld tkm 3%
paliwa stałe (węgiel, koks) 3,11 mld tkm 3,10 mld tkm 0,20%

Po I kwartale tego roku udział PKP Cargo w rynku polskim, mierzony pracą przewozową, wyniósł 52,3 proc.

„Za nami bardzo dobre otwarcie roku. Wypracowaliśmy solidne wyniki, utrzymujemy koszty pod kontrolą. Odnotowaliśmy pozytywne zmiany na głównych rynkach” – powiedział prezes spółki Maciej Libiszewski.

„Cieszą nas silne wzrosty w przewozach za granią i w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Systematycznie rosnący segment intermodalny utwierdza nas w przekonaniu, że dobrze obraliśmy za priorytet ten kierunek rozwoju. Jestem przekonany, że także w kolejnych miesiącach utrzymamy tę korzystną dla nas tendencję” – dodał.

Nawiązując do perspektyw kolejnych okresów prezes poinformował, że w przypadku przewozów intermodalnych kluczowymi czynnikami będzie rozwój polskich portów, rozbudowa sieci terminali, rozwój współpracy na kierunku Nowego Jedwabnego Szlaku i regulacje UE dotyczące opłat dla transportu drogowego.

Jeśli chodzi o transport węgla, pozytywnie rokuje powrót do koncepcji bezpieczeństwa energetycznego opartego na węglu kamiennym oraz możliwości związane z eksportem węgla koksowego do Czech w związku z tym, że – jak poinformował prezes – zasoby surowca w czeskich złożach się kończą.

Rozkręcać ma się też koniunktura na rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, co będzie sprzyjać wzrostowi przewozów w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych.

„Szacujemy wzrost rynku kruszyw o 5-10 proc. rocznie do 2020 r. Będziemy musieli się do tego dobrze przygotować” – powiedział Libiszewski.

Kolejnym elementem wspomagającym przyszłe wyniki grupy ma być obszar przewozu rud i metali. Prezes wskazuje na dobrą koniunkturę w przemyśle i rosnącą produkcję stali w Polsce i na świecie.

Wydatki inwestycyjne w ramach grupy w I kwartale wyniosły 86 mln zł wobec 185 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Duża różnica rok do roku wynika z faktu, że w I kw. 2016 r. firma kupiła lokomotywy wielosystemowe za 100,7 mln zł.

Na początku maja spółka informowała, że Minezit SE skorzystał z opcji sprzedaży i zażądał od PKP Cargo odkupienia pozostałych 20 proc. akcji Advanced World Transport za kwotę 27 mln euro. PKP Cargo napisał w komunikacie, że rozważa alternatywne rozwiązania dotyczące formy zapłaty za realizację opcji.

„Nie mamy sygnału, że ma to być gotówka. Rozważamy inne formy płatności, jak np. udziały w innych projektach czy inny zakres udziałowy. Trwają rozmowy. Szczegóły przekażemy, gdy rozmowy zostaną zakończone” – powiedział Libiszewski.

Polska Agencja Prasowa

 

Najnowsze artykuły