PKP Cargo zakłada, że w kolejnych miesiącach grupa utrzyma tendencję wzrostową wyników. Mają temu sprzyjać realizowane w kraju duże projekty infrastrukturalne i rosnąca obecność na rynkach zagranicznych.
Spółka podała w czwartek wyniki za pierwsze półrocze. Zysk netto grupy wyniósł 19 mln zł wobec 116 mln zł straty netto przed rokiem. EBITDA wzrosła do 333 mln zł ze 193 mln zł, a przychody do 2,27 mld zł z 2,12 mld zł.
W samym drugim kwartale zysk netto wyniósł 21 mln zł wobec 49 mln zł straty rok wcześniej, wynik EBITDA wzrósł do 186 mln zł ze 112 mln zł, a przychody do 1,17 mld zł z 1,09 mld zł.
„Przyjęte w ubiegłym roku przez nowy zarząd zmiany w zarządzaniu i funkcjonowaniu spółki przynoszą efekty. (…) Wypracowaliśmy solidne wyniki, utrzymujemy koszty pod kontrolą, co potwierdza, że obraliśmy właściwy kierunek rozwoju” – powiedział na konferencji Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.
„Jestem przekonany, że także w kolejnych miesiącach utrzymamy tę korzystną dla nas tendencję” – dodał.
Prezes liczy, że dobra koniunktura w przemyśle i wzrost tempa inwestycji infrastrukturalnych będą wspierać wyniki firmy, choć przyznaje, że odczuwalne są utrudnienia związane z zamknięciem torów i objazdami.
Udział grupy w rynku w drugim kwartale 2017 r. według pracy przewozowej wyniósł 53 proc. (wzrost o 2,8 pkt. proc. rdr), a w pierwszej połowie roku osiągnął 52,7 proc. (wzrost o 1,6 pkt. proc. rdr).
W pierwszym półroczu praca przewozowa w segmencie intermodal wzrosła rok do roku o 33 proc., do 1,52 mld tkm. Kolejny pod względem dynamiki, jeśli chodzi o pracę przewozową, był segment kruszyw i materiałów budowlanych, który wzrósł o 32 proc., do 2,36 mld tkm.
Praca przewozowa w segmencie metale i rudy w pierwszej połowie roku wzrosła o 19 proc., do 2,05 mld tkm, a w segmencie paliw płynnych o 17 proc., do 0,65 mld tkm. W segmencie produktów chemicznych wzrosła o 14 proc., do 1,19 mld tkm, a w obszarze paliw stałych spadła o 3 proc., do 5,93 mld tkm.
Nakłady inwestycyjne w pierwszym półroczu 2017 roku wyniosły 201 mln zł, z czego na naprawy okresowe taboru przeznaczono 154 mln zł, na zakup i modernizację lokomotyw i wagonów 27 mln zł, na budownictwo inwestycyjne 10 mln zł, a na teleinformatyzację 4 mln zł.
W I półroczu wskaźnik dług netto/EBITDA wyniósł 1,4.
Polska Agencja Prasowa