PKP Energetyka i Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisały porozumienie, dzięki któremu już od stycznia 2020 roku do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej będą wykorzystywane dane odczytywane w sposób zdalny z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Nowy system rozliczeń będzie uwzględniał energię oddawaną przez pojazdy w procesie rekuperacji, co przyczyni się do optymalizacji jej zużycia, a także redukcji emisji CO2.
Rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdów stanowi jedno z kluczowych narzędzi optymalizacji zużycia energii na kolei. Rekuperacja, w zależności od konkretnej trasy, może dać oszczędność energii na poziomie 20-25 proc. Dzięki umowie możliwe będzie rozliczenie energii uzyskanej w procesie rekuperacji podczas hamowania pojazdów trakcyjnych ŁKA oraz obniżenie kosztów eksploatacji taboru.
– Mniej energii zużywanej na kolei to ważny krok do zwiększenia konkurencyjności naszej branży. Jako dystrybutor i sprzedawca energii dla przewoźników kolejowych, staramy się szukać rozwiązań, które mogą podnosić efektywność energetyczną przewoźników i zmniejszać pobór energii. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że niezbędna jest transformacja systemu zasilania kolei i oparcie jej również o zieloną energię. Energia z rekuperacji jest swego rodzaju „kolejowym OZE”, dlatego cieszy nas, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna dołącza do grona przewoźników, który dzięki pełnemu olicznikowaniu pojazdów trakcyjnych będzie miał możliwość korzystania z systemu rekuperacji – mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.
Stosowanie rekuperacji nie kończy jednak listy możliwych działań służących oszczędzaniu energii na kolei. Dzięki wyposażeniu pojazdów w urządzenia do monitorowania zużycia energii możliwe jest wprowadzanie w życie zasad eco-drivingu – ekologicznej jazdy maszynistów, którzy tak jak kierowcy, mogą swoim stylem prowadzenia pociągu obniżyć zużycie energii. Eco-driving daje możliwość oszczędności nawet na poziomie 5-10 proc. zużywanej energii.
– Wdrożenie rekuperacji w oczywisty sposób opłaca się przewoźnikom kolejowym – korzystamy z energii w ramach swoistego obiegu zamkniętego, dzięki czemu obniżamy koszty i jesteśmy bardziej ekologiczni. Dlatego cieszymy się, że współpracując z PKP Energetyka, możemy wdrożyć to rozwiązanie. Redukując koszty stajemy się coraz bardziej konkurencyjni. Widać to w zwiększającej się liczbie połączeń i ilości pasażerów. Zakładamy, że w 2019 roku przewieziemy prawie 6 mln osób – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
– Kończący się w Madrycie Szczyt Klimatyczny ONZ (COP25) nie pozostawia wątpliwości, że zmiany klimatyczne postępują szybciej niż przewidywano i generują coraz dłuższą listę strat i zagrożeń. Obok globalnego odejścia od paliw kopalnych i w konsekwencji przebudowy źródeł pozyskiwania energii w kierunku zero i nisko emisyjnych technologii, kluczowe jest zmniejszenie energochłonności i strat energii. Czas na wykorzystanie możliwości jakie daje optymalizacja procesów energetycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz szansy jaką daje przekierowanie kapitału z energetyki konwencjonalnej na rozproszoną. Zużycie energii można ograniczać wykorzystując choćby rekuperatory i to nie tylko w systemach wymiany powietrza w budynkach, ale także w transporcie. Pamiętając, że energia pochodzi głównie z paliw kopalnych, oszczędzając ją zmniejszamy emisje CO2, kluczową dla powstrzymania kryzysu klimatycznego – komentuje Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel oraz Dyrektor Generalny UN Global Compact w Polsce.
PKP Energetyka