AlertEnergetykaEnergia elektrycznaInnowacje

PKP Energetyka i Politechnika Warszawska szukają sposobu na walkę z oblodzeniem trakcji

PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. fot. Biuro Rektora Politechnika Warszawska

PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. fot. Biuro Rektora Politechnika Warszawska

PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. Dzięki niemu sieć trakcyjna będzie „odporna” na zamarzanie, a pociągi będą jeździły punktualniej pomimo mrozu.

Jak walczyć z oblodzoną trakcją? 

Zimą sieć trakcyjna bardzo często ulega oblodzeniu lub oszronieniu. Wilgoć oraz niska temperatura powodują zamarzanie przewodu, blokadę pantografów pociągów i opóźnienia – czyli coś czego pasażerowie nie lubią najbardziej. – System „No-Frost” to rozwiązanie klasy „predictive maintenance”, które przewiduje możliwość wystąpienia awarii i skutecznie jej zapobiega – podkreśla PKP Energetyka.

 System „No-Frost”. Jak to działa? 

Spółka wyjaśnia jak to działa.- Inteligentny system zapobiegający obladzaniu sieci trakcyjnej „No-Frost” to precyzyjny monitoring kluczowych parametrów – wilgotności i temperatury, który pozwala jednoznacznie określić miejsca, w których może wystąpić oblodzenie. Następnie system automatycznie uwalnia w tym miejscu sieci przepływ prądu o niskim natężeniu – tylko tyle, aby podgrzać sieć do temperatury, która uniemożliwi osadzenie się szronu. – tłumaczy działanie systemu Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Umowa z Politechniką przedłużona

Na mocy podpisanej 31 lipca 2019 r. umowy, spółka przedłużyła wyłączne prawo do korzystania z systemu zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej opracowanego wspólnie z naukowcami z Politechniki Warszawskiej. To kontynuacja poprzedniej umowy zawartej w 2017 roku. Warto wspomnieć, że podpisana w maju tego roku umowa utrzymaniowa pomiędzy PKP Energetyka a PKP PLK S.A., obejmuje m.in. rozwój systemów zapobiegających zamarzaniu sieci trakcyjnej. W związku z tym prace nad systemem „No-Frost” dla kolei mogą wejść w kolejną fazę, a proces komercjalizacji wynalazku, opartego na polskiej myśli naukowej jest coraz bliżej.

-Wykorzystanie innowacyjnego systemu pozwoli na dalsze zredukowanie liczby awarii na sieci trakcyjnej (w ciągu trzech lat ich liczbę obniżono aż 10-krotnie), co przełoży się na zmniejszenie opóźnień pociągów, a w konsekwencji podwyższenie satysfakcji pasażerów -podkreśla PKP Energetyka.

Dokument w imieniu spółki podpisali Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka i Leszek Hołda, Członek Zarządu. Z ramienia uczelni prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. Rozwoju. Jest to kolejne działanie zrealizowane w ramach współpracy spółki z Politechniką Warszawską w zakresie inicjowania i wspólnej realizacji projektów badawczo-rozwojowych w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sektora elektroenergetycznego oraz kolejowego w Polsce.

PKP Energetyka


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Dwa polskie eksperymenty zostały przeprowadzone w kosmosie

Misja Ignis została zrealizowana w ponad 20 procentach. Przeprowadzono dwa z zaplanowanych eksperymentów, oba zostały zgłoszone przez polskie uczelnie. Pierwszy...

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Udostępnij:

Facebook X X X