PKP Intercity kończy rok dużymi wydatkami

31 grudnia 2015, 14:00 Infrastruktura

PKP Intercity finalizuje rok dużymi wydatkami. Tylko jednego dnia, 30 grudnia, przewoźnik zasilił konta polskich producentów taboru ponad miliardem zł brutto. W sumie, PKP Intercity zrealizowało 10 dużych projektów taborowych na kwotę 5,5 mld zł. Dzięki temu większość pociągów kursujących w barwach przewoźnika jest nowa lub zmodernizowana. Wszystkie inwestycje współfinansowane są ze środków UE – czytamy w komunikacie spółki.

Nowoczesne, wygodne i bezpieczne pociągi to oferta, jaką na znacznej liczbie relacji może zaproponować PKP Intercity dzięki zakończonemu programowi inwestycyjnemu na kwotę 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono nowe pociągi m.in. Flirt i PesaDart, wagony i lokomotywy oraz zmodernizowano już posiadane zasoby taborowe. Standardem nowych i zmodernizowanych składów jest klimatyzacja, nowoczesna toaleta, gniazdka elektryczne przy fotelach, przestrzeń barowa, elektroniczny system informacji pasażerskiej czy dedykowana przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi czy osób podróżujących z rowerami.

Podniesiony został również poziom obsługi technicznej pociągów przewoźnika. Np. na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, za ponad 120 mln zł, powstało najnowocześniejsze w Polsce centrum serwisowe. Od roku, w punkcie zatrudnionych jest blisko 150 specjalistów, którzy każdego dnia dbają o składy Pendolino.

To pierwszy w historii PKP Intercity tak znaczący program inwestycyjny. Jego realizacja jest dla nas sukcesem nie tylko ze względu na wydatkowanie tak potężnej kwoty. Dzięki niemu w nowy rok wchodzimy w większości z nowymi i zmodernizowanymi pociągami – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Dziś jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom standard do tej pory nieutożsamiany z polską koleją – dodaje.

LP. PROJEKTU INWESTYCYJNY ZAKRES PROJEKTU WARTOŚĆ WYDATKÓW NETTO WARTOŚĆ WYDATKÓW BRUTTO DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
1 Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap I” Zakup 20 składów zespołowych (Pendolino) 1 684 965,82 2 072 507,96 328 296,90
2 Budowa hali wielopociągowej dla potrzeb taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap II” Budowa warsztatu utrzymania technicznego dla składów zespołowych 125 682,47 154 589,44 27 357,86
3 Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin” Modernizacja 68 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin 136 535,41 167 938,56 79 346,19
4 Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin – Etap II” Modernizacja 150 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin 338 646,95 416 535,75 190 462,80
5 Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Wrocław – Gdynia” Zakup 25 wagonów dla relacji Wrocław-Gdynia 113 840,00 140 023,20 49 065,14
6 Zakup taboru dla PKP Intercity S.A. do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich – zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych” Zakup 20 EZT – Flirt 940 000,00 1 156 200,00 625 100,00
7 Zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do ruchu pasażerskiego” Zakup 10 lokomotyw spalinowych 106 666,66 131 199,99 20 160,00
8 Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych serii SM42″ Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych 57 796,84 71 090,11 37 410,00
9 „Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich” Zakup 20 wagonów dla relacji Warszawa-Szczecin 102 718,00 126 343,14 0,00
10 „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity S.A. – Etap II” Zakup 20 EZT – PESADart 820 000,00 1 008 600,00 545 300,00

SUMA

4 426 852,15

5 445 028,15

1 902 498,89

W ostatnim tygodniu grudnia przewoźnik wydatkował ostatnie środki z blisko 5,5 mld zł budżetu inwestycyjnego. Na konta polskich wykonawców trafiło ponad miliard zł brutto (863 mln zł netto). Część kwoty – ponad 422 mln zł – pochodziło z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolejna fala inwestycji

Jednocześnie PKP Intercity rozpoczyna nową falę inwestycji. Do 2018 roku spółka planuje wydać
1,8 mld zł netto na modernizacje około 400 wagonów, 60 lokomotyw i nowoczesne zaplecza do ich serwisowania.

Dzięki środkom pochodzącym z dokapitalizowania oraz możliwości pozyskania znaczących funduszy z UE, planujemy wykonać kolejne modernizacje taboru oraz poważnie zainwestować w stacje postojowe. W efekcie pasażerowie będą mogli korzystać z komfortowych, czystych oraz niezawodnych pociągów – podsumowuje Jacek Leonkiewicz.

Pierwsze zmodernizowane, w ramach nowej fali inwestycji, wagony wyruszą na trasy pod koniec 2016 r.

Źródło: PKP Intercity