PKP Intercity ponownie podejmuje temat stworzenia programu lojalnościowego dla swoich pasażerów. System premiowania przejazdów miałby oferować zniżki na kolejne bilety, zachęcając pasażerów do częstszych podróży koleją. Jednak w projekcie wciąż brakuje konkretów, a wcześniejsze próby wprowadzenia podobnego rozwiązania zakończyły się niepowodzeniem. „Trwają prace nad nową wersję” – taką informacje przekazał Biznes Alertowi, rzecznik spółki Maciej Dutkiewicz.
Pod koniec lutego prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, zapowiedział ponowną analizę koncepcji programu lojalnościowego. Przewoźnik chce nagradzać stałych pasażerów m.in. zniżkami na przyszłe przejazdy. To jednak nie pierwsza deklaracja tego rodzaju – już w 2022 roku planowano wdrożenie takiego systemu, ale projekt nie wyszedł poza fazę wstępną.
PKP nie ujawnia szczegółów
PKP Intercity unika podawania konkretów. W odpowiedzi na pytania portalu Biznes Alert dotyczące szczegółów programu oraz terminu jego uruchomienia, rzecznik prasowy spółki Maciej Dutkiewicz przekazał, że „w związku ze zmianą koncepcji dotyczącej funkcjonowania Programu Lojalnościowego w PKP Intercity, wcześniejszy projekt został zamknięty. Aktualnie trwają prace nad jego nową wersją”.
Jak informuje nas PKP Intercity nowy program będzie skierowany do pasażerów, którzy gromadząc punkty za odbyte podróże i będą mieli możliwość skorzystania ze zniżki na kolejne bilety.
„Priorytetem spółki jest stworzenie oferty odpowiadającej rosnącym oczekiwaniom klientów, w tym tych podróżnych, którzy regularnie korzystają z usług PKP Intercity. O szczegółach projektu oraz o dacie wdrożenia będziemy informować w późniejszym czasie” – czytamy.
Tak ogólnikowa odpowiedź nie rozwiewa jednak wątpliwości co do faktycznej realizacji programu i terminu jego wdrożenia.
To kolejne podejście PKP Intercity
Dotychczasowe próby wdrożenia programu lojalnościowego przez PKP Intercity kończyły się niepowodzeniem, co nie napawa optymizmem.
W 2022 roku, jeszcze za kadencji Marka Chraniuka, spółka ogłosiła plany stworzenia takiego systemu, jednak projekt nigdy nie osiągnął nawet poziomu konkretnej koncepcji. Jesienią tego samego roku ogłoszono przetarg na dostawcę systemu, lecz już na początku 2023 roku postępowanie zostało anulowane.
Następnie podjęto decyzję o samodzielnym opracowaniu rozwiązania, ale w połowie 2023 roku ponownie ogłoszono przetarg. Ostatecznie projekt został całkowicie porzucony.
Jak to działa za granicą?
Podczas gdy w Polsce program lojalnościowy PKP Intercity wciąż pozostaje w fazie zapowiedzi, w innych krajach od lat funkcjonują skuteczne systemy tego typu. W Niemczech pasażerowie mogą wykupić roczną kartę uprawniającą do 25- lub 50-procentowej zniżki na bilety. Jest to rozwiązanie cieszące się dużą popularnością.
W Czechach system lojalnościowy działa na zasadzie zbierania punktów za każdy przejazd, które można wymieniać na różne korzyści, np. dopłatę do pierwszej klasy lub bilety weekendowe.
W Szwajcarii zaś tzw. Half Fare Travelcard pozwala na podróżowanie po całym kraju z 50-procentową zniżką na wszystkie środki transportu publicznego, w tym pociągi, autobusy, tramwaje i statki.