AktualnościInfrastruktura

Modernizacja linii średnicowej w Warszawie może ruszyć w 2029 roku

Pociąg Pendolino fot. PKP

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zakładają, że rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej rozpocznie się najwcześniej w 2029 roku; wcześniej mają zostać zakończone prace modernizacyjne dworca Warszawa-Wschodnia – poinformował PAP członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

– Planujemy ogłosić przetarg na modernizację Warszawy-Wschodniej pod koniec 2025 roku, prace budowlane mogłyby się rozpocząć w roku 2026. Mamy nadzieję ruszyć z Warszawą-Wschodnią przetargowo w 2025, a z robotami budowlanymi w 2026, co oznacza, że prace powinny się zakończyć w 2029 roku. Po zakończeniu Warszawy-Wschodniej chcielibyśmy płynnie przejść na modernizację średnicy – powiedział PAP Mochocki.

Stwierdził, warszawska linia średnicowa zostanie przebudowana w taki sposób, żeby możliwe było jej nadbudowanie nowymi obiektami np. budynkami.

– Zależy to jeszcze (rozpoczęcie prac na średnicy – PAP) od postępu prac administracyjnych, bo mamy mocne sygnały od PKP SA i od Ministerstwa Infrastruktury, że nie możemy porzucić tematu nadbudowy linii średnicowej, co zostało niestety poprzednio pominięte – powiedział członek zarządu PKP PLK.

Przyznał jednocześnie, że konstrukcja tunelu średnicowego może wygenerować tyle niespodzianek na etapie budowy, że bezpieczniejsze byłoby prowadzenie ruchu kolejowego przynajmniej przez jakiś czas z całkowitym pominięciem średnicy.

– Natomiast czy sieć kolejowa będzie zdolna do uniesienia takiego obciążenia, będziemy nad tym jeszcze pracować – stwierdził. Dodał, że prace na średnicy miały być prowadzone metodą odkrywkową.

Poprzedni zarząd PKP PLK informował, że przebudowa warszawskiej linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych.

Informowano też wtedy, że w ramach tej inwestycji przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna.

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

Biznes Alert / PAP

Elektryfikacja polskiej kolei to ponad 60 procent


Powiązane artykuły

Vance: Zapewnienie gwarancji bezpieczeństwa Ukrainie to rola Europy

Wiceprezydent USA przekazał, że „lwia część” zapewnienia gwarancji bezpieczeństwa Ukrainie będzie po stronie europejskich sojuszników. Nie określił jednak jaką formę...
Donald Tusk Fot. PAP/Paweł Supernak

“Konkret” Tuska odłożony. ZUS nie zapłaci od pierwszego dnia L4

Obietnica wyborcza Koalicji Obywatelskiej o opłacaniu przez ZUS zwolnień lekarskich od pierwszego dnia nieobecności nie zostanie zrealizowana. Powód? Wysokie koszty,...

Politolog: Rosja hoduje ludzi, którzy nie będą w stanie żyć bez wojny

„Moskwa gra na czas” – ocenia politolog, profesor Uniwersytetu Łódzkiego Jacek Reginia-Zacharski zapowiedź ewentualnych rozmów pokojowych między Ukrainą i Rosją....

Udostępnij:

Facebook X X X