AktualnościInfrastruktura

Modernizacja linii średnicowej w Warszawie może ruszyć w 2029 roku

Pociąg Pendolino fot. PKP

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zakładają, że rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej rozpocznie się najwcześniej w 2029 roku; wcześniej mają zostać zakończone prace modernizacyjne dworca Warszawa-Wschodnia – poinformował PAP członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

– Planujemy ogłosić przetarg na modernizację Warszawy-Wschodniej pod koniec 2025 roku, prace budowlane mogłyby się rozpocząć w roku 2026. Mamy nadzieję ruszyć z Warszawą-Wschodnią przetargowo w 2025, a z robotami budowlanymi w 2026, co oznacza, że prace powinny się zakończyć w 2029 roku. Po zakończeniu Warszawy-Wschodniej chcielibyśmy płynnie przejść na modernizację średnicy – powiedział PAP Mochocki.

Stwierdził, warszawska linia średnicowa zostanie przebudowana w taki sposób, żeby możliwe było jej nadbudowanie nowymi obiektami np. budynkami.

– Zależy to jeszcze (rozpoczęcie prac na średnicy – PAP) od postępu prac administracyjnych, bo mamy mocne sygnały od PKP SA i od Ministerstwa Infrastruktury, że nie możemy porzucić tematu nadbudowy linii średnicowej, co zostało niestety poprzednio pominięte – powiedział członek zarządu PKP PLK.

Przyznał jednocześnie, że konstrukcja tunelu średnicowego może wygenerować tyle niespodzianek na etapie budowy, że bezpieczniejsze byłoby prowadzenie ruchu kolejowego przynajmniej przez jakiś czas z całkowitym pominięciem średnicy.

– Natomiast czy sieć kolejowa będzie zdolna do uniesienia takiego obciążenia, będziemy nad tym jeszcze pracować – stwierdził. Dodał, że prace na średnicy miały być prowadzone metodą odkrywkową.

Poprzedni zarząd PKP PLK informował, że przebudowa warszawskiej linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych.

Informowano też wtedy, że w ramach tej inwestycji przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna.

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

Biznes Alert / PAP

Elektryfikacja polskiej kolei to ponad 60 procent


Powiązane artykuły

Pierwszy krok do likwidacji Wód Polskich? Prezes Kopczyńska odwołana

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak odwołał Joannę Kopczyńską ze stanowiska prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – poinformowało MI w poniedziałek...

Skrócony czas pracy coraz bliżej. Co planuje rząd i jak reagują pracodawcy?

Pilotażowy program „Skrócony czas pracy – to się dzieje!” wystartuje już w sierpniu. Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej chce...

Wojny nikotynowe. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania o paraliż rynku e-papierosów

Czy działania poznańskiej skarbówki to niezbędna ochrona rynku, czy biurokratyczny paraliż legalnego biznesu? Po publikacji artykułu BiznesAlert o problemach importerów...

Udostępnij:

Facebook X X X