W sierpniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą modernizację towarowej linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku wartej 370 mln zł. Dzięki inwestycji sześciokrotnie zwiększy się przepustowość trasy. Umożliwi to szybszy transport towarów i przejazd większej liczby cięższych pociągów. Inwestycja jest elementem szerokiego programu inwestycji PLK poprawiającym dostęp kolejowy do portów.
Nowy most, większe możliwości linii
Gotowy jest most na Martwej Wiśle. Nowa, dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów i wadze 2 tysięcy ton docelowo umożliwi jazdę pociągom z prędkością 100 km/h. Znacznie zwiększy się też przepustowość, poprzednią przeprawą mogło przejechać 30 pociągów dziennie, po modernizacji 180. Konstrukcja została osadzona wyżej od poprzedniej oraz bez filarów w nurcie rzeki. W drugiej połowie kwietnia most zostanie oświetlony. W czerwcu rozpoczną się ostatnie prace związane z usuwaniem filarów starego mostu. Obecnie pociągi kursują zmodernizowanym torem i trwa przebudowa przejazdów, siedemnastu obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym pod drugim.
Na dwutorowej linii prace prowadzone są etapami, by umożliwić utrzymanie dobrego ruchu pociągów towarowych do portu.
Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów
Wybudowano dwie nowe nastawnie i kończy się montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ostatecznie Lokalne Centrum Sterowania Ruchem w Porcie Północnym będzie zarządzało ruchem na linii od Pruszcza Gdańskiego do portu.
Za 4 mln powstał 17 metrowy wiadukt przy ulicy Siennej, po którym przebiega dwutorowa linia. W trakcie budowy są jeszcze dwa wiadukty – dwutorowy przy ulicy Wosia Budzysza i jednotorowy na Lenartowicza, których koszt wyniesie 8,5 mln zł. Przy obiektach zakończono roboty fundamentowe, na półmetku są prace związane ze wznoszeniem nowych przyczółków. W maju na gotowych przyczółkach zostaną osadzone stalowe przęsła mostu.
W sierpniu inwestycja PLK poprawi transport towarów, który ma szczególne znaczenie dla Trójmiasta. Obecnie pociągi jeżdżą z prędkością 20 – 50 km/h, po modernizacji pojadą dwukrotnie szybciej, tj. 100 km/h. Sześciokrotnie zwiększy też przepustowość trasy i pojadą cięższe składy.
Modernizacja linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest jednym z elementów programu inwestycji PLK poprawiających warunki dla transportu towarów koleją. PLK zrealizują do 2020 roku program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz – Trójmiasto. Nowe inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości linii, skrócenie czasu przewozu ładunków oraz spowodują znaczący wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.