AlertWszystko

PKP modernizuje trasę Warszawa-Gdańsk

(PKP S.A.)

12 zmodernizowanych stacji i przystanków, 32 nowe wiadukty kolejowe i drogowe oraz 61 km odnowionych szlaków kolejowych – to tylko część prac wykonanych w ramach modernizacji linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdańska na obszarze LCS Ciechanów. Wszystko po to, by podróż była szybsza i bardziej komfortowa.

Zmieniamy kolej na dobre. Kolejne efekty wielomiliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pasażerowie odczują już w połowie grudnia br. Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie wtedy obowiązywać, z Warszawy do Gdańska pojedziemy pociągiem jeszcze szybciej – w 2 h 37 min. Ten rekordowy czas jest efektem m.in. modernizacji linii kolejowej E65.

Szybciej i bezpieczniej dzięki nowych wiaduktom

Pociągi na trasie ze stolicy do Trójmiasta mogą jeździć z prędkością 160 km/h. Ale obok jednego z podstawowych celów modernizacji – zwiększenia szybkości – PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. zależało na podwyższeniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Stąd też przejazdy w poziomie szyn zastąpiono wiaduktami drogowymi, kolejowymi lub przejściami pod torami dla pieszych. Na obszarze Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym Ciechanów wybudowano 8 tuneli dla pieszych, 22 wiadukty drogowe oraz 10 wiaduktów kolejowych. Tylko w samym Ciechanowie ruch drogowy i kolejowy usprawniły np. wiadukty na ul. Mleczarskiej, ul. Kasprzaka, ul. Spółdzielczej czy w ciągu ul. Gąseckiej.

Nowe perony – wyższy komfort

Nową jakość na kolei widać też na stacjach i przystankach, które gruntownie odnowiono. Przebudowane zostały obiekty w stacji Świercze, Kałęczynie, Gąsocinie, Gołotczyźnie, Ciechanowie Przemysłowym, Ciechanowie, Czeruchach, Krośnicach Mazowieckich, Konopkach, Stupsku Mazowieckim, Wyszynach i Mławie. Powstał też nowy przystanek kolejowy Mława – Miasto, którego perony liczą 300 m długości, co umożliwia zatrzymywanie się długich składów pociągów dalekobieżnych.
Każdy z obiektów wyposażono w nowe wiaty, ławki, kosze, tablice informacyjne oraz oświetlenie i nagłośnienie. Zlikwidowane zostały bariery dla osób niepełnosprawnych, wybudowano windy oraz tunele z pochylniami. Perony wyłożono nową kostką, a na ich krawędziach zamontowano płyty antypoślizgowe. Na każdej ze stacji kolejarze przebudowali układy torowe, wymienili szyny oraz podkłady i rozjazdy.

Kontrola ruchu z LCS Ciechanów

W ramach projektu powstało także Lokalne Centrum Sterowania w Ciechanowie. Nastawnie na stacjach w Gąsocinie, Ciechanowie, Konopkach i Mławie zostały wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Ponadto na wszystkich modernizowanych szlakach zastosowano nowoczesną urządzenia pozwalające na kontrolę ruchu, w tym m.in. nadzór zajętości torów i rozjazdów. Aparaturę dostosowano do dalszej integracji w LCS Ciechanów, z którego dwóch dyżurnych, przy wykorzystaniu specjalnie do tego celu zaprojektowanych stanowisk, będzie w stanie zarządzać ruchem na odcinku ponad 61 km.

Z troską o środowisko

Warto wspomnieć, że modernizacja linii kolejowej prowadzona była w poszanowaniu środowiska naturalnego. Zbudowano przepusty umożliwiające migracje dzikich zwierząt i zamontowano urządzenia odpłaszające. Hałas i drgania mające wpływ na otoczenie infrastruktury kolejowej zostały istotnie ograniczone poprzez zastosowanie: szyn bezstykowych, mat antydrganiowych oraz ekranów akustycznych. Dzięki budowie systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników zmniejszono ryzyko zanieczyszczenia wód i gruntów.

LICZBY INWESTYCJI:

Zakres prac związanych z modernizacją linii kolejowej w obszarze LCS Ciechanów objął:
•         modernizację ponad 61 km szlaków kolejowych,
•         budowę 10 wiaduktów kolejowych,
•         budowę 22 wiaduktów drogowych,
•         budowę 8 przejść podziemnych dla pieszych,
•         budowę blisko 6 km nowoczesnych peronów,
•         budowę 35 tys. m² ciągów dla pieszych,
•         wymianę 330 latarni i 2 100 słupów trakcyjnych,
•         rozstawienie 130 km sieci trakcyjnej.

Koszt całkowity projektu: 1 418 788 003,93 PLN
Dofinansowanie z UE: 777 180 232,19 PLN

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia
– obszar LCS Ciechanów” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X