icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP PLK unieważniły dwa przetargi na przebudowę magistrali węglowej

Dwa przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinkach linii nr 131, czyli magistrali węglowej w woj. śląskim, unieważniły w poniedziałek PKP PLK. W jednym najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł; w drugim – na 950 mln zł, przy budżecie 420 mln zł.

Informacje o unieważnieniu postępowań znalazły się w poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK. Chodzi o odcinki tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Jej najbardziej wysunięta na południe część to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego częścią kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.

Cztery przetargi dotyczące odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca ub. roku. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.

Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W ub. tygodniu PLK otworzyły oferty w dwóch z tych czterech postępowań. W przetargu na odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, o budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

W przetargu na odcinek Nakło Śląskie – Kalina, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol – 1 mld zł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mln zł brutto.

W poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK pojawiły się informacje o unieważnieniu obydwu postępowań. PKL uzasadnia, że oferty z najniższą ceną przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i której zwiększyć nie może.

Obecny termin składania ofert na odcinek Kalina – Rusiec Łódzki upływa 27 lipca br., a na odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice – 29 czerwca.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynikało z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie, prace miały doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznaczało to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona miała zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana miała być geometria linii. Przewidywano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka miały zyskać nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona miała zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy miały zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W tego ramach zamówienia planowano też zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok. 700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca miał przeprowadzić badania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całość realizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące. Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., co oznaczało, że przy podpisaniu umowy w zakładanym terminie do końca sierpnia br. prace zakończyłyby się w 2022 r.

Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastruktury przewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tego przedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jego finansowania.

Polska Agencja Prasowa

Dwa przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinkach linii nr 131, czyli magistrali węglowej w woj. śląskim, unieważniły w poniedziałek PKP PLK. W jednym najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł; w drugim – na 950 mln zł, przy budżecie 420 mln zł.

Informacje o unieważnieniu postępowań znalazły się w poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK. Chodzi o odcinki tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Jej najbardziej wysunięta na południe część to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego częścią kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.

Cztery przetargi dotyczące odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca ub. roku. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.

Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W ub. tygodniu PLK otworzyły oferty w dwóch z tych czterech postępowań. W przetargu na odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, o budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

W przetargu na odcinek Nakło Śląskie – Kalina, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol – 1 mld zł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mln zł brutto.

W poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK pojawiły się informacje o unieważnieniu obydwu postępowań. PKL uzasadnia, że oferty z najniższą ceną przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i której zwiększyć nie może.

Obecny termin składania ofert na odcinek Kalina – Rusiec Łódzki upływa 27 lipca br., a na odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice – 29 czerwca.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynikało z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie, prace miały doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznaczało to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona miała zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana miała być geometria linii. Przewidywano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka miały zyskać nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona miała zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy miały zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W tego ramach zamówienia planowano też zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok. 700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca miał przeprowadzić badania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całość realizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące. Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., co oznaczało, że przy podpisaniu umowy w zakładanym terminie do końca sierpnia br. prace zakończyłyby się w 2022 r.

Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastruktury przewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tego przedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jego finansowania.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły