icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP PLK wyda miliardy euro na modernizację tras kolejowych

Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca narodowej infrastruktury, podpisały umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektom. Dzięki inwestycjom podróże będą krótsze i wygodniejsze zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro – na 21 inwestycji o wartości ponad
4 mld euro.

Skorzysta pasażer i ładunki częściej pojadą po torach

Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się też standard podróży koleją m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki tym zmianom, linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.

Warszawski węzeł kolejowy

Warszawski węzeł kolejowy jest jednym z najintensywniej modernizowanych obszarów krajowej infrastruktury. Inwestycje finansowane z instrumentu CEF dotyczą zmian na linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia 447) oraz na tzw. linii obwodowej – na trzech liniach wokół stolicy (Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska – Warszawa Gołąbki).

Linia Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki, licząca 22 km, to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. W ciągu dobry przejeżdża nią 170 pociągów. Linia ma kluczowe znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Po zakończeniu inwestycji, na trasie będzie więcej pociągów, ich prędkość wzrośnie z 90 km/h do 120 km/h.

Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą bardziej komfortowe, wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie
i oznakowanie. PLK wybudują także nowy przystanek w Parzniewie, dzięki temu mieszkańcy kolejnych miejscowości zyskają dostęp do kolei.

Na linii obwodowej będą zmiany, które ułatwią podróże i system komunikacji. Modernizowane są wiadukty nad ulicami Kasprzaka, Wolską, Górczewską i Obozową. Powstaje nowe przejście, kładka dla pieszych na wysokości ulicy Prądzyńskiego. Przybędą dwa przystanki Warszawa Obozowa i Warszawa Powązki. Wraz z budową, połączonego z metrem węzła przesiadkowego Warszawa Młynów, przy ulicy Górczewskiej zwiększą się możliwości komunikacyjne nie tylko dla mieszkańców stolicy. PLK planuje przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich między Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią (linia nr 20) w połowie 2018 roku. Całość prac, związanych
z przebudową linii 20, 507 i 507, potrwa do kwietnia 2019 roku.

Trzy konkursy

Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku.

Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii. Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości.

Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów.

Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław, a także korytarz Morze Północne – Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa – Poznań – Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów.

W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE, jednak wymogiem jest, aby wnioski aplikacyjne zostały wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.

PKP PLK

Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca narodowej infrastruktury, podpisały umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektom. Dzięki inwestycjom podróże będą krótsze i wygodniejsze zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro – na 21 inwestycji o wartości ponad
4 mld euro.

Skorzysta pasażer i ładunki częściej pojadą po torach

Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się też standard podróży koleją m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki tym zmianom, linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.

Warszawski węzeł kolejowy

Warszawski węzeł kolejowy jest jednym z najintensywniej modernizowanych obszarów krajowej infrastruktury. Inwestycje finansowane z instrumentu CEF dotyczą zmian na linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia 447) oraz na tzw. linii obwodowej – na trzech liniach wokół stolicy (Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska – Warszawa Gołąbki).

Linia Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki, licząca 22 km, to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. W ciągu dobry przejeżdża nią 170 pociągów. Linia ma kluczowe znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Po zakończeniu inwestycji, na trasie będzie więcej pociągów, ich prędkość wzrośnie z 90 km/h do 120 km/h.

Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą bardziej komfortowe, wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie
i oznakowanie. PLK wybudują także nowy przystanek w Parzniewie, dzięki temu mieszkańcy kolejnych miejscowości zyskają dostęp do kolei.

Na linii obwodowej będą zmiany, które ułatwią podróże i system komunikacji. Modernizowane są wiadukty nad ulicami Kasprzaka, Wolską, Górczewską i Obozową. Powstaje nowe przejście, kładka dla pieszych na wysokości ulicy Prądzyńskiego. Przybędą dwa przystanki Warszawa Obozowa i Warszawa Powązki. Wraz z budową, połączonego z metrem węzła przesiadkowego Warszawa Młynów, przy ulicy Górczewskiej zwiększą się możliwości komunikacyjne nie tylko dla mieszkańców stolicy. PLK planuje przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich między Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią (linia nr 20) w połowie 2018 roku. Całość prac, związanych
z przebudową linii 20, 507 i 507, potrwa do kwietnia 2019 roku.

Trzy konkursy

Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku.

Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii. Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości.

Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów.

Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław, a także korytarz Morze Północne – Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa – Poznań – Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów.

W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE, jednak wymogiem jest, aby wnioski aplikacyjne zostały wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.

PKP PLK

Najnowsze artykuły