PKP Polskie Linie Kolejowe mogą wydać w tym roku nawet 5 mld zł na inwestycje. Powstaje wieloletni plan inwestycji kolejowych, a w przyszłym roku spółka chce przyspieszyć prace. Główne projekty są związane z wprowadzeniem pociągów Pendolino do Polski oraz z modernizacją torów na południu kraju.
– W tym roku chcemy podnieść wykonanie w stosunku do roku poprzedniego, jeśli chodzi o nakłady inwestycyjne. Rosnące z roku na rok inwestycje wskazują na to, że program się toczy i został mocno przyspieszony. Chcemy jeszcze przyspieszyć w przyszłym roku, bo jesteśmy zobowiązani do ukończenia projektów, chcemy oczywiście ukończyć projekty związane z programem Pendolino czy też z dużymi modernizacjami na południu kraju – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Remigiusz Paszkiewicz podkreśla, że nowy plan uwzględnia zarówno korekty harmonogramu, jak i poprawki finansowe. Dzięki temu plan ma odpowiadać realnym możliwościom inwestycyjnym spółki.
Jak podkreśla prezes PKP PLK, spółka przebrnęła już przez problemy związane z upadłościami wykonawców inwestycji. Remigiusz Paszkiewicz przypomina, że w ubiegłym roku upadło aż czterech wykonawców projektów spółki. Największe problemy dla PKP PLK stworzyła upadłość sprywatyzowanego w 2011 r. Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.
– To już za nami, mamy oczywiście odpowiednio udokumentowane wyjście z tych kłopotów. Udało się albo zmienić lidera konsorcjum, albo zawrzeć ugodę z konsorcjum dotychczasowym, jeśli była taka możliwość. Te projekty toczą się dalej po krótkiej przerwie na uporządkowanie spraw – podkreśla Remigiusz Paszkiewicz.
Zgodnie ze zaktualizowanym wieloletnim planem inwestycyjnym spółka chce w tym roku wydać na inwestycje 5 mld zł, a w przyszłym roku kwota inwestycji ma się zwiększyć. Remigiusz Paszkiewicz zaznacza jednak, że plan wymaga jeszcze zatwierdzenia.
Wśród najważniejszych inwestycji kolejowych prezes PKP PLK wymienia prace związane z planowanym na grudzień przyszłego roku wprowadzeniem do Polski szybkich pociągów Pendolino. PKP Intercity planuje korzystać z tych składów m.in. na trasach łączących Warszawę z Gdynią oraz z Katowicami i Krakowem. PKP PLK instaluje na tych liniach system ETCS, będący elementem Europejskiego Systemu Zarządzaniu Ruchem Kolejowym (ERTMS) i umożliwiający prowadzenie pociągów z większą prędkością. Modernizacja jest najbardziej zaawansowana na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem, którą kursują szybkie pociągi m.in. z Warszawy do Katowic i Krakowa.
Na południu kraju spółka prowadzi m.in. wartą łącznie 5,5 mld zł modernizację linii E30 w dwóch etapach: z Zabrza do Krakowa oraz z Krakowa do Rzeszowa.
Newseria.pl