icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP przeznaczy ponad 1 mln złotych na poprawę bezpieczeństwa

Zwiększenie bezpieczeństwa na sieci kolejowej, poprawa płynności ruchu pociągów oraz większy komfort pracy – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A za ponad milion złotych montują nowoczesny System Wspomagania Dróżnika Przejazdowego. Komputerowy podgląd na ruch przejeżdżających pociągów działa już na blisko 400 posterunkach dróżników w całej Polsce.

Głównym celem wdrożenia Systemu Wspomagania Dróżnika Przejazdowego (SWDP) jest poprawa bezpieczeństwa. Dzięki pełnej informacji o ruchu pociągów, przedstawionej na monitorze, dróżnik zna sytuację na linii. Tym samym z większą wiedzą podejmuje decyzje dotyczące bezpieczeństwa na skrzyżowaniu toru i drogi.

Jak działa SWDP?

Dróżnik obsługujący przejazd kolejowo-drogowy ma realny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów pociągów i kierowców. Informacje o zamknięciu rogatek otrzymuje bezpośrednio od dyżurnego. System SWDP dodatkowo, poza informacją od dyżurnego, zapewnia dane o pociągach, które mają przejechać przez obsługiwany posterunek – to cyfrowa informacja o rozkładzie jazdy i ewentualnych odstępstwach od niego, a także prowadzonych na linii remontach.

Informacje są przekazywane bezprzewodowo za pomocą sygnału sieci GSM. Dzięki temu ograniczono awaryjność systemu oraz zmniejszono koszty montażu, gdyż nie trzeba układać setek kilometrów kabli. Urządzenia, zamontowane na posterunkach są proste w instalacji, cechuje je niska awaryjność i pobierają ośmiokrotnie mniej prądu niż zwykły komputer.

Harmonogram

W 2014 r. na 23 posterunkach wykonano pilotaż systemu – sprawdzenie funkcjonowania zaprojektowanej aplikacji i nowego sposobu transmisji danych. Półroczne testy pozwoliły na pozytywną weryfikację rozwiązań, wprowadzenie poprawek i udoskonaleń. W 2015 roku zamontowano sprzęt na posterunkach. Aplikacja przygotowana przez Biuro Informatyki PLK jest przejrzysta i prosta w obsłudze, a informacje w niej zawarte przekazywane są w sposób jasny i czytelny. W opinii dróżników przejazdowych, narzędzie to jest wygodne w obsłudze i ułatwia wykonywanie obowiązków.

Trwają prace nad wyposażeniem kolejnych posterunków oraz nad wykorzystaniem systemu do przekazywania informacji o rozkładzie pracownikom na innych stanowiskach związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

Źródło: PKP PLK S.A

Zwiększenie bezpieczeństwa na sieci kolejowej, poprawa płynności ruchu pociągów oraz większy komfort pracy – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A za ponad milion złotych montują nowoczesny System Wspomagania Dróżnika Przejazdowego. Komputerowy podgląd na ruch przejeżdżających pociągów działa już na blisko 400 posterunkach dróżników w całej Polsce.

Głównym celem wdrożenia Systemu Wspomagania Dróżnika Przejazdowego (SWDP) jest poprawa bezpieczeństwa. Dzięki pełnej informacji o ruchu pociągów, przedstawionej na monitorze, dróżnik zna sytuację na linii. Tym samym z większą wiedzą podejmuje decyzje dotyczące bezpieczeństwa na skrzyżowaniu toru i drogi.

Jak działa SWDP?

Dróżnik obsługujący przejazd kolejowo-drogowy ma realny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów pociągów i kierowców. Informacje o zamknięciu rogatek otrzymuje bezpośrednio od dyżurnego. System SWDP dodatkowo, poza informacją od dyżurnego, zapewnia dane o pociągach, które mają przejechać przez obsługiwany posterunek – to cyfrowa informacja o rozkładzie jazdy i ewentualnych odstępstwach od niego, a także prowadzonych na linii remontach.

Informacje są przekazywane bezprzewodowo za pomocą sygnału sieci GSM. Dzięki temu ograniczono awaryjność systemu oraz zmniejszono koszty montażu, gdyż nie trzeba układać setek kilometrów kabli. Urządzenia, zamontowane na posterunkach są proste w instalacji, cechuje je niska awaryjność i pobierają ośmiokrotnie mniej prądu niż zwykły komputer.

Harmonogram

W 2014 r. na 23 posterunkach wykonano pilotaż systemu – sprawdzenie funkcjonowania zaprojektowanej aplikacji i nowego sposobu transmisji danych. Półroczne testy pozwoliły na pozytywną weryfikację rozwiązań, wprowadzenie poprawek i udoskonaleń. W 2015 roku zamontowano sprzęt na posterunkach. Aplikacja przygotowana przez Biuro Informatyki PLK jest przejrzysta i prosta w obsłudze, a informacje w niej zawarte przekazywane są w sposób jasny i czytelny. W opinii dróżników przejazdowych, narzędzie to jest wygodne w obsłudze i ułatwia wykonywanie obowiązków.

Trwają prace nad wyposażeniem kolejnych posterunków oraz nad wykorzystaniem systemu do przekazywania informacji o rozkładzie pracownikom na innych stanowiskach związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

Źródło: PKP PLK S.A

Najnowsze artykuły