InfrastrukturaKolejeWszystko

PLK: Nowoczesne urządzenia prześwietlą koła pociągów

PKP Polskie Linie Kolejowe za 18 mln zł montują na torach czujniki, sprawdzające stan wagonów i lokomotyw podczas jazdy. Ograniczają one opóźnienia i gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych. PLK podpisały umowę na zabudowę i wymianę 15 urządzeń. Na głównych trasach działa ich blisko 200, wszystkie są podłączone do centralnego systemu i zdalnie przekazują dane.

Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru tzw. dSAT są umieszczone na torach i wykrywają uszkodzenia kół wagonów i lokomotyw. Nie wymagają zatrzymywania pociągów i w związku z tym nie powodują opóźnień. Pracują bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu. Zastosowano w nich specjalne czujniki podczerwieni oraz czujniki światłowodowe, które zdalnie badają stopień przegrzania łożysk i hamulców wagonów.

csm_5_3680ce4b14

System bada temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują one na szyny. Zadaniem urządzeń jest wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce lub nadmierny ciężar pociągu. Informacje o usterkach są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. Dzięki temu skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymany. Ogranicza to powstawanie opóźnień i zagrożeń z powodu niesprawnego taboru, niszczenie szyn i zmniejsza zagrożenia wykolejeń.

csm_4_01_c44ee1252c

Wielu przewoźników korzystających z infrastruktury PLK nie dysponuje nowoczesnymi urządzeniami pokładowymi, które ostrzegają maszynistów o awarii w pociągu. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo przewozu pasażerów oraz towarów zarządca infrastruktury śledzi zmiany w taborze, a w sytuacjach krytycznych wyłącza tabor z trasy.

csm_3_01_91b793ebae

Polskie Linie Kolejowe w sierpniu podpisały umowę na montaż 4 i wymianę 11 wyeksploatowanych urządzeń. Zostaną zamontowane m.in. na linii 202 na trasie Runowo Pomorskie – Świdwin, na linii Poznań – Kluczbork, na Nadodrzance.

csm_2_01_6439586980

Urządzenia dSAT są zamontowane na głównych trasach, m.in.na: E 65 Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka.

csm_1_01_2e6fe24cd5

PLK planuje kolejne zakupy urządzeń dSAT oraz rozbudowę systemu w ramach projektu modernizacji linii kolejowych.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X