Nowa linia kolejowa za ponad ćwierć miliarda zł skróci podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów w aglomeracji krakowskiej. Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą na budowę linii na odcinku Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Inwestycja rusza już dzisiaj, dzięki wczorajszemu uchwaleniu Krajowego Programu Kolejowego. Jeszcze we wrześniu zarządca infrastruktury planuje ogłoszenie kolejnych przetargów o wartości ponad 2 mld zł, w tym na linię Kraków – Katowice.
Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to kluczowa inwestycja na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wybudowanie nowoczesnej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne długie postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
– Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to pierwsze od lat, tak ważne przedsięwzięcie w centrum miasta. Pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych. Podobne inwestycje ułatwiające komunikację planujemy w ramach KPK w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku. – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK.