Przebudowa 4 stacji, budowa dwóch przystanków, nowe mosty na Wiśle, estakady i nowe tory – tak Polskie Linie Kolejowe planują kontynuować zmiany w Krakowskim Węźle Kolejowym. Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg za ponad 1,5 mld zł na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice, którego realizacja poprawi transport kolejowy w Małopolsce, a podróżni zyskają wygodną obsługę na stacjach i przystankach.
Więcej pociągów, liczniejsze kursy i krótsze czasy przejazdu to efekt, który dadzą nowe dodatkowe tory i nowoczesne urządzenia. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych szczególnie na linii E 30 biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
– Prace wykonane w ramach ogłoszonego przez Polskie Linie Kolejowe przetargu wpłyną na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także podniosą jakość obsługi podróżnych. To również jeden z kluczowych projektów nowej perspektywy realizowany z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Inwestycje, które ułatwią komunikację w aglomeracji, zarządca infrastruktury planuje również w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK ds. realizacji inwestycji.
Nowe stacje, mosty, estakady – szeroki zakres prac
PLK zmodernizuje ok 20 km odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje 2 pary torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 parę toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane 4 stacje kolejowe Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury, system informacji pasażerskiej i dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Rozbudowane będą przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie, na których dobudowane zostaną dodatkowe krawędzie peronowe.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe. Wszystkie obiekty usprawnią ruch pociągów oraz zwiększą bezpieczeństwo.
Kolej zdobywa Kraków
Ogłoszony przetarg Polskich Linii Kolejowych to konsekwentny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PLK budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, otwarcie linii kolejowej na lotnisko oraz planowana rozbudowa odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów zapewnią możliwość dalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce.
Projekt pn. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej planowany jest na lata 2016-2020. To kolejne postępowanie PLK finansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
W ramach CEF, niezależni eksperci Komisji Europejskiej już przyznali PLK ponad 7 mld zł dotacji, akceptując wszystkie wnioski złożone w konkursie przez Polskie Linie Kolejowe.
Źródło: PKP S.A.