– Rząd złożył rewizję Komisji Europejskiej, w której wnosi o rezygnację z obowiązku wprowadzenia podatku od posiadania samochodów osobowych. Decyzja ta stanowi element realizacji warunków Komponentu Transportowego KPO. Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta podkreślił, że Polska jest jednym z trzech krajów UE, których system podatkowy nie obejmuje tego typu opłat. Oczekuje się odpowiedzi KE w najbliższych tygodniach, przy planowanym zamknięciu sprawy rewizji KPO jeszcze w kwietniu – pisze Mateusz Gibała, redaktor BiznesAlert.pl
Jak stwierdził wiceminister Bolesta wprowadzenie tego rodzaju opłaty stanowi realizację jednego z istotnych punktów, który jest niezbędny do otrzymania środków z komponentu transportowego KPO. Polska jest jednym spośród trzech państw Unii Europejskiej, które jeszcze nie wprowadziły takiego podatku.
Wiceminister podkreślił, że w ramach rewizji polskiego KPO, która została przekazana do oceny Komisji Europejskiej, rząd złożył wniosek o wycofanie się z tego wymogu oraz usunięcie tego warunku.
– Czekamy na odpowiedź ze strony Komisji oraz jej stanowisko w odniesieniu do naszego postulatu – zaznaczył przedstawiciel Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Według wiceministra oczekuje się, że odpowiedź KE będzie miała miejsce w najbliższych tygodniach, ponieważ rząd planuje zakończyć proces rewizji KPO jeszcze w kwietniu. Zgodnie z analizą think-tanku Transport&Environment większość państw Unii Europejskiej nie nakłada rocznego podatku od posiadania samochodu elektrycznego lub jest on symboliczny, przy czym większość opłat oscyluje w granicach 400 euro, zwłaszcza dla konwencjonalnych samochodów typu SUV.
Na przykład na Węgrzech opłata od SUV-ów spalinowych wynosi 99 euro, od zwykłych samochodów spalinowych – 58 euro, a od elektrycznych – 0 euro. W Portugalii stawki te wynoszą odpowiednio 186 i 111 euro, przy czym opodatkowane są również hybrydowe SUV-y typu PHEV – 148 euro. W Chorwacji opłata wynosi od 53 do 199 euro, z najwyższymi stawkami dla elektrycznych i hybrydowych SUV-ów. Najwyższe podatki tego rodzaju obowiązują w Holandii i Belgii. Niektóre kraje, takie jak Czechy czy Francja, pobierają ten rodzaj opłaty w inny sposób.
Podatek od posiadania auta spalinowego
Jeden z kluczowych punktów Polskiego Krajowego Planu Odbudowy, zaakceptowanego przez Komisję Europejską 1 czerwca 2022 roku, dotyczy zwiększenia wykorzystania ekologicznych form transportu. W ramach tego celu planowane jest wprowadzenie nowego prawnego aktu ustanawiającego podatek od posiadania pojazdów emitujących spaliny, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Ten podatek będzie związany z poziomem emisji CO2 i NOx przez pojazd. Dochody z tego podatku mają zostać przeznaczone na ograniczenie negatywnych skutków transportu dla środowiska oraz na rozwój niskoemisyjnych środków transportu publicznego zarówno w obszarach miejskich, jak i wiejskich.
Kolejnym istotnym elementem planu jest wprowadzenie opłaty rejestracyjnej dla pojazdów emitujących spaliny, również zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Celem tej opłaty jest stworzenie finansowych i podatkowych zachęt do korzystania z bardziej ekologicznych pojazdów poprzez ustalenie wyższych opłat rejestracyjnych dla pojazdów spalinowych.
Nie wszystkich stać na zmiany
Wprowadzenie nowego podatku od posiadania samochodów osobowych w Polsce może mieć różne konsekwencje dla kierowców. Podatek ma na celu zniechęcenie obecnych właścicieli aut spalinowych, jak i tych planujących zakup takiego pojazdu do dalszego ich utrzymywania i wprowadzania na rynek jednostek z konwencjonalnym silnikiem. Dodatkowa opłata dosięgnie każdą osobę, która posiada pojazd z silnikiem spalinowym. Danina dotyczy zarówno właścicieli aut z silnikiem diesla, jak i tych tankujących do baku benzynę.
Opłata miałaby być pobierana już pod koniec 2024 roku. Na początku będzie to jednorazowa opłata, ale docelowo już od 2026 roku będzie pobierana regularnie co roku. Wysokość nowego podatku dla kierowców będzie uzależniona od kilku podstawowych czynników. Podstawowa opłata pobrana w 2024 roku będzie uzależniona w szczególności od normy Euro danego pojazdu. Stawka podatku nie będzie taka sama w każdym przypadku. Na dokonanie wyceny podatku, który zapłaci kierowca wpłyną szczególnie takie czynniki jak wiek pojazdu, jego norma spalania.
Gibała: Czy czeka nas likwidacja kotłów gazowych i podatek od aut spalinowych?