Samorząd Rzeszowa planuje zakupić minimum 10 autobusów elektrycznych. Pieniądze na ten cel zdobyć chce z unijnego programu Polska Wschodnia. Obecnie jeden z tego typu pojazdów jest testowany na ulicach stolicy Podkarpacia.
Jak podkreślił w środę podczas prezentacji autobusu przed Ratuszem prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie Marek Filip, autobusy elektryczne mają jedną zasadniczą zaletę – nie emitują spalin, a co się z tym wiąże nie zanieczyszczają powietrza i nie przyczyniają się do powstawania smogu.
Dodał, że egzemplarz elektrycznego autobusu, który przyjechał z Lublina, będzie testowany w Rzeszowie przez dwa tygodnie.
„Ładowanie takiego autobusu z normalnej sieci elektrycznej trwa ok. 5 godzin. Zasięg na pełnych bateriach to ok. 100 km. Koszty eksploatacji to kilkadziesiąt groszy za kilometr, to połowa z tego co w przypadku silników na olej napędowy. Niestety elektryczne autobusy są ok. dwa raz droższe od napędzanych olejem. Koszt jednego to ok. 2 mln zł” – zaznaczył prezes rzeszowskiego MPK.
Problemem w eksploatacji tego typu pojazdów jest również żywotność baterii, które muszą być wymienione po ok. 7 latach. W elektrycznych autobusach jest też mniej miejsca dla pasażerów.
Filip powiedział, że elektryczne autobusy jeżdżą już w Polsce m.in. w Warszawie i Krakowie. Dodał, że po zakupie autobusów rozważana będzie kwestia czy kupić specjalne, przenośne ładowarki, które zamontowane zostaną na pętlach. „Dzięki temu autobusy nie musiałyby tak często zjeżdżać na ładowanie. Baterie doładowywane byłyby w czasie postoju pojazdu na pętli”- podkreślił.
Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński dodał, że samorząd chce kupić 100 nowych autobusów. „Jak wiele z tej liczby będą to pojazdy elektryczne zależeć będzie od rozmów prezydenta Rzeszowa, od czwartkowych rozmów w ministerstwie infrastruktury”- powiedział.
Samorząd chce kupić minimum 10 takich pojazdów. Ustrobiński zaznaczył, że w obecnej perspektywie finansowej preferowane są rozwiązanie ekologiczne. „Dlatego liczymy, że łatwiej nam będzie pozyskać dofinansowanie na elektryczne autobusy niż te zasilane tradycyjnymi paliwami”- uważa wiceprezydent.
Program z jakiego władze Rzeszowa chcą pozyskać 85 proc. dofinansowania na zakup autobusów to Polska Wschodnia.
„Po tym, jak w poprzedniej perspektywie zakupiliśmy 80 nowoczesnych autobusów zasilanych m.in. sprężonym gazem, teraz robimy kolejny krok. Stąd pomysł na kupno autobusów elektrycznych. To rozwiązanie jest opłacalne pod względem ekonomicznym, dlatego w to wchodzimy” – przekonywał Ustrobiński.
Źródło: Polska Agencja Prasowa