1 czerwca w Warszawie ruszy system wypożyczalni miejskich samochodów na minuty Traficar. Za całym przedsięwzięciem stoją trzy silne marki: Renautl, PKN Orlen i Experss. Po siedmiu miesiącach działania w Krakowie, pozyskaniu 15.000 użytkowników, którzy pokonali 200 samochodami 400.000km czas na kolejne miasta. W strategii firmy przewidziane jest na sam ten rok uruchomienie kolejnych systemów we: Wrocławiu, Trójmieście, Aglomeracji Śląskiej – łącznie 1000 pojazdów.
System dostępny w Warszawie będzie jednocześnie początkiem współpracy Traficar z PKN Orlen. Sieć stacji benzynowych będzie udostępniała miejsca parkingowe dla pojazdów Traficar. Będą także podejmowane wspólne działania promocyjne i informacyjne. Jak zapewniają przedstawiciele Orlen to dopiero początek zmian jakie odczują odwiedzający stacje benzynowe tej sieci. Biorąc pod uwagę potencjał jaki drzemie w usługach carsharingowych nie powinno dziwić to, że firmy łączą siły. A stacje z tak doskonałymi lokalizacjami jakie ma Orlen będą bardziej uniwersalne.
Traficar ma wpłynąć na poprawę jakości powietrza w mieście, w takim mieście jak Warszawa to szczególnie istotne. Grupa Express, właściciel marki Traficar podkreśla, że usługa carsharingowa dostępna w Krakowie i w Warszawie jest prosta, oparta o intuicyjną aplikację i bezpieczna. Firma po ponad pół roku funkcjonowania w Krakowie dostrzegła, że znacząco różni się liczba użytkowników kobiet i mężczyzn. Zaledwie 31% w tej grupie stanowią kobiety. Jak wynika ze szczegółowego badania przeprowadzonego w grupie krakowskich użytkowników, kobiety mniej chętnie chcą korzystać z cudzego samochodu. Dlatego kampania promująca usługę w Warszawie ma zachęcać w pierwszej kolejności panie do zarejetrowania się i jeżdżenia samochodami Traficar.
Jak podkreślali przedstawiciele zarówno Traficar jak i PKN Orlen wybór modelu Clio (lidera segmentu) gwarantuje, że samochody są bezpieczne, ekonomiczne i tworzone z myślą o środowisku (zasilenie większości fabryk tej marki pochodzi z PV). Zrównoważona mobilność promowana przez koncern to ważny element strategii, który podkreślano w czasie konferencji prasowej.
Pomysł jest prosty: rejestracja przez aplikację, rezerwacja najbliższego samochodu (jednego z 300 dostępnych w Warszawie), podróż (także poza strefę) i zwrot pojazdu w dowolnym miejscu Warszawy w następujących dzielnicach: Praga Południe, Praga Północ, Mokotów, Wola, Ochota, Żoliborz, Śródmieście. Ceny wynajmu na minuty to taryfy znane z Krakowa. Podstawowa opłata to 0,80 gr za przejechany kilometr, 0,50 groszy za minutę i 0,10 groszy za postój. Traficar zdecydował się na system „free floating”, czyli nie trzeba oddawać samochodów w wyznaczonych miejscach trzeba się tylko zmieścić w strefie.
Carsharing i Renautl nasuwają jednoznacznie skojarzenie z elektromobilnością (ZOE jest w czołówce najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Europie). Jednak jak mówili przedstawiciele Traficar na razie nie ma o takiej wersji carsharingu mowy, ze względu na niewystarczająca infrastrukturę do ładowania. Tutaj pomocny może okazać się Orlen, który jak zapewnia jest otwarty na elektromobilność, chce ten segment swojej działalności rozwijać (i nie mówi tu tylko o szybkich ładowarkach Tesli).
Carsharing w Europie najszybciej rozwija się w Niemczech. Tam też praktykowany jest od niemal 20 lat. Polacy wybierają samochody na minuty ze względu na ich dostępność i brak zobowiązań, które niesie za sobą posiadanie samochodu. Najczęściej z krakowskich samochodów Traficar korzystają mężczyźni w wieku między 22 a 29 lat, którzy często posiadają prawo jazdy od niedawna.