Zakup 238 nowych pociągów oraz dalsza modernizacja taboru to zapowiedzi Przewozów Regionalnych, właściciela marki konsumenckiej POLREGIO i największego przewoźnika w Polsce. Spółka ogłosiła długofalową strategię taborową. Jej realizacja poprawi komfort podróży przeszło 220 tys. pasażerów korzystających każdego dnia z usług POLREGIO. Do roku 2023 średnia wieku należących do przewoźnika składów zmniejszy się ponad dwukrotnie.
Ogłoszenie strategii taborowej odbyło się podczas pierwszego dnia TRAKO – największych w Polsce targów branży kolejowej odbywających się w Gdańsku. – Spotykamy się dzisiaj w Gdańsku dokładnie dwa lata od ostatniej edycji targów TRAKO. Tylko dwa lata dzielą Przewozy Regionalne od chwili, kiedy sytuacja przewoźnika była na tyle zła, że realne było widmo likwidacji. Nie mieliśmy zaufania wśród naszych partnerów biznesowych. Strata za 2015 rok wyniosła 88,4 mln zł. Nasi pasażerowie nisko oceniali jakość świadczonych przez nas usług, a sytuacja finansowa rodziła poważne obawy co do przyszłości – powiedział Krzysztof Zgorzelski, Prezes Spółki.
Konsekwentna restrukturyzacja
POLREGIO konsekwentnie realizuje motto „Budujemy dobrą kolej, budujemy dobre relacje”. – Przewozy Regionalne weszły do grupy Agencji Rozwoju Przemysłu. Wzmocnienie nadzoru właścicielskiego i efektywne zarządzanie pozwoliły przygotować i konsekwentnie realizować plan restrukturyzacji. Dobra współpraca z marszałkami województw zaowocowała podpisaniem wieloletnich umów na świadczenie przewozów kolejowych, co stanowi ważny wkład w proces restrukturyzacji. Zaczęliśmy odzyskiwać zaufanie partnerów biznesowych, co przełożyło się na pozyskanie finansowania m.in. na zakup i modernizację taboru – podsumował Prezes Krzysztof Zgorzelski.
W zeszłym roku Spółka – to także wydarzenie, które nie miało do tej pory miejsca – osiągnęła zysk na poziomie 51,2 mln zł.
Nowoczesny tabor dla pasażerów
Wymiana taboru rozpoczęła się już w tym roku. W kwietniu na tory wyjechał pierwszy z pięciu nowych pociągów zakupionych przez POLREGIO. – Są to wyprodukowane w Polsce przez PESA Bydgoszcz Linki. To w pełni nowoczesne pociągi z wieloma udogodnieniami dla podróżnych. Chcemy, by wszystkie nowe i modernizowane składy wyposażone były w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy Internet, udogodnienia dla niepełnosprawnych, gniazdka elektryczne czy przewijaki dla niemowląt. To jest standard, którego oczekują pasażerowie – zaznaczył Krzysztof Zgorzelski.
Do końca przyszłego roku na tory trafi także ponad 50 zmodernizowanych lub nowych pojazdów w barwach POLREGIO. Strategia taborowa zakłada, że zapotrzebowanie na fabrycznie nowe EZT (elektryczne zespoły trakcyjne) na najbliższe lata to 238 pociągów.
– W perspektywie do 2030 roku w planach mamy pozyskanie co najmniej 30 pojazdów z napędem hybrydowym. Obsługujemy wiele tras o dużych potokach pasażerskich, w odniesieniu do których zakładamy nowe podejście. Przewidujemy pozyskanie 55 wagonów piętrowych pośrednich i 22 sterowniczych, które wraz z nowymi lokomotywami umożliwią zestawienie pojemnych składów zmiennokierunkowych. Nasza strategia zakłada również pozyskanie 9 lokomotyw spalinowych i 11 elektrycznych – zapowiedział Artur Kowalczyk, Członek Zarządu – Dyrektor ds. Techniczno-Eksploatacyjnych Spółki Przewozy Regionalne.
Coraz więcej pasażerów
POLREGIO to obecnie numer jeden na polskim rynku przewozów pasażerskich. W ciągu roku z usług przewoźnika korzysta około 80 mln podróżnych. Liczba pasażerów rośnie. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku z usług POLREGIO skorzystało 1,5 mln więcej, niż w analogicznym okresie roku 2016. – Obecnie mamy 27 proc. udziału w rynku. Powyższe dane dotyczące wzrostu liczby pasażerów wskazują na to, że utrzymujemy pozycję lidera – mówił Prezes Przewozów Regionalnych.
Sukces POLREGIO to rezultat przemyślanej strategii Spółki. Z jednej strony wprowadzane są rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości usług oraz komfortu samej podróży, z drugiej strony przewoźnik podpisał wieloletnie umowy ze wszystkimi samorządami województw. Już teraz Przewozy Regionalne budują nową ofertę, także wspólnie z przewoźnikami miejskimi, czy PKS-ami. W planach POLREGIO jest także dalsze zwiększenie kanałów sprzedaży biletów. Już teraz są one dostępne m.in. poprzez stronę polregio.pl oraz portale internetowe, takie jak: e-podroznik.pl oraz koleo.pl. Przewoźnik prowadzi także sprzedaż poprzez aplikacje mobilne, automaty biletowe, a także ponad 200 kas zlokalizowanych na terenie całego kraju.
POLREGIO