Jest wielka szansa, że Polska niedługo doczeka się w pełni elektrycznego samochodu dostawczego. Istnieje wielka szansa, że polska motoryzacja w segmencie elektromobilności będzie się miała czym pochwalić i tym samym przyśpieszy elektryfikację transportu w kraju – pisze Kacper Ziętak ze Studenckiego Koła Naukowego Energetyki SGH w BiznesAlert.pl.
E-Van czyli projekt polskiego elektrycznego samochodu dostawczego miał swoją prezentację 5 grudnia w Makowie Mazowieckim. Autobox Innovations we współpracy z Ennovation Technology stworzyli prototyp polskiej elektrycznej ciężarówki. Zgodnie z deklaracjami producenta produkcja ma ruszyć w 2025 roku.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na projekt samochodu dostawczego, do którego zgłosiło się 10 firm, natomiast to projekt firmy Autobox Innovations przeszedł wszystkie potrzebne testy, aby móc starać się o możliwość homologacji.
Parametry techniczne
Zasięg pojazdu wynosi ponad 350 kilometrów przy pełnym obciążeniu, napęd 4×4 oraz 3 rodzaje zabudowy wypadają bardzo dobrze na tle konkurencji.
Pojazd ma być zasilany silnikiem elektrycznym o mocy szczytowej 150kW (235Nm), baterią o pojemności 120kWh z możliwością ładownia mocą 22kW na złączu type 2 lub z mocą 150kW złączem CCS. Samochód będzie posiadać funkcję V2G oraz możliwość ładownia innych urządzeń, takich jak samochody elektryczne.
Przedsiębiorcy powinni być zadowoleni
Samochód jest przygotowany z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach. Firma liczy na to, że ustawa o elektromobilności będzie zmuszać firmy do zmiany swoich dotychczasowych aut spalinowych na elektryczne.
Prezes Autobox Innovation Mirosław Kalinowski zaznacza, że ich projekt jest przystosowany do zabudowy różnego rodzaju, nawet tych na specjalne zamówienie i wiąże przyszłość e-Vana z wprowadzanymi obostrzeniami i karami dla przedsiębiorców za pozostawianie nadmiernego śladu węglowego. Firmy chcąc uwolnić się od tych ograniczeń będą musiały zainteresować się samochodami elektrycznymi.
Należy wspomnieć, że strefy czystego powietrza mają być wprowadzane już od połowy 2024 roku w takich miastach jak Warszawa czy Kraków. Będzie to wiązało się z zakazem wjazdu samochodów z silnikami diesla oraz benzynowymi do miast. Oczywiście zmiany te będą stopniowe i nie będą obejmowały całych miast tylko ich części.
– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70 procent komponentów pochodzi z Polski. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanym przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.
Testy poszły pomyślnie
– Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van.
Autobox Innovations w projekcie e-Van współpracowało z start-up’em Enovation Technology. Firma ta była odpowiedzialna za zaprojektowanie i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii do tego pojazdu.
– Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej, dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę– dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.
Projekt Autobox Innovations będzie pierwszym, w pełni polskim samochodem elektrycznym, pomimo tego, że o Izerze było głośniej już na kilka lat przed projektem e-Vana. Samochód Elektromobility Poland ma opierać się na platformie SEA2 dostarczonej przez chiński koncern Gelly Holding, co czyni Izerę polską marką samochodów elektrycznych, a nie polskim samochodem z napędem elektrycznym. Autobox Innovations z prototypami e-Vana stoi przed wielką szansą zaistnienia na rynku elektrycznych samochodów dostawczych i miejmy nadzieję, że dobrze ją wykorzysta.