EnergetykaMotoryzacjaRozmowy

Mazur: Uruchomienie produkcji Izery to ogromne wyzwanie, ale jest możliwe (ROZMOWA)

Zapowiedź budowy fabryki IZERA. Fot.: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Zapowiedź budowy fabryki IZERA. Fot.: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Do planowanego uruchomienia produkcji Izery zostało zaledwie 2,5 roku, a dochowanie wyznaczonego terminu będzie prawdziwym wyzwaniem. Zwłaszcza, jeżeli mówimy o produkcji na szerszą skalę. Z drugiej strony nie jest to niemożliwe – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Rozwój elektromobilności na świecie obudził marzenie Polski o stworzeniu własnego samochodu, który byłby w stanie konkurować z największymi koncernami. ElecktoMobility Poland przedstawiło śmiałą wizję stworzenia Izery, jednak minęło już 7 lat, a efektów wciąż brak. Jednak Polska ma ogromne zaplecze produkcyjne, gdyż jest 2. największym na świecie producentem baterii do pojazdów EV.

BiznesAlert.pl: EMP deklaruje, że produkcja Izery zostanie uruchomiona w 2025 roku, a rok później pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży. Czy ten termin jest realny?

Maciej Mazur: Biorąc pod uwagę, że do planowanego uruchomienia produkcji Izery zostało zaledwie 2,5 roku, a także obecny stan zaawansowania budowy fabryki, dochowanie wyznaczonego terminu będzie prawdziwym wyzwaniem. Zwłaszcza, jeżeli mówimy o produkcji na szerszą skalę, a nie o montażu krótkoseryjnych egzemplarzy przedprodukcyjnych. Z drugiej strony nie jest to niemożliwe.

Przykładowo budowa Gigafactory Tesli w Niemczech – od rozpoczęcia prac po oficjalne otwarcie – trwała ok. 2 lata i 3 miesiące. Z tą znaczącą różnicą, że jest to już kolejna fabryka doświadczonego na polu elektromobilności producenta, posiadającego ustabilizowane łańcuchy dostaw i wytwarzającego pod Berlinem samochody, które wcześniej trafiły do produkcji również w innych fabrykach.

Kluczem do ewentualnego sukcesu będzie zatem zbudowanie efektywnych partnerstw strategicznych, z podmiotami, których doświadczenie i kontakty biznesowe będzie można wykorzystać przy realizacji polskiego projektu. Z całą pewnością przykładem pozytywnym jest nawiązanie współpracy z koncernem Geely.

Czego brakuje Izerze? Przecież zainwestowano tam ogromne środki, a efektów brak.

Jeśli oceniamy projekt od samego jego początku to z całą pewnością największym problemem był brak konsekwencji w działaniu. Pierwsza faza realizacji tego projektu – z perspektywy dnia dzisiejszego – to był czas stracony. Dopiero, gdy ambicje zostały urealnione, a podejście biznesowe zaczęło dominować, Izera zaczęła nabierać właściwych kształtów.

Zasadniczy problem dotyczył zapewne pierwotnej struktury własnościowej ElectroMobility Poland. Początkowo były to państwowe koncerny energetyczne, w przypadku których produkcja samochodów, czy szerzej – działalność w sektorze motoryzacyjnym – leży daleko poza zakresem podstawowego przedmiotu prowadzonej działalności. Następnie udziały spółki przejął Skarb Państwa, co wydaje się, że pozwoliło Izerze ruszyć z miejsca.

Paradoksalnie wyzwanie stanowią również wspomniane środki. Dwukrotne dofinansowanie Izery na poziomie 250 mln zł to kropla w morzu potrzeb. Budżet, który pozwalałby myśleć o zakończeniu tego projektu z sukcesem wynosi wielokrotnie więcej – co najmniej 4 – 5 mld zł. Zapewnienie stabilnego finansowania jest absolutnie niezbędne jeśli projekt ma być kontynuowany zgodnie z zakładanym harmonogramem.

W polskich warunkach bardzo trudno jest niestety zbudować system, w którym tego typu projekty mogłyby z sukcesem być realizowane. Z jednej strony bowiem wsparcie administracji państwowej jest kluczowe. Tego typu projekty muszą wpisywać się w długoletnią strategię rozwoju kluczowych sektorów polskiej gospodarki. Takiego strategicznego myślenia często niestety nam brakuje, a pojawia się z drugiej strony ryzyko upolitycznienia.

Głównym dostawcom platformy technologicznej dla Izery jest chiński koncern Geely, który aktywnie rozwija swoją sprzedaż w Rosji. Czy stanowi to zagrożenie dla Polski?

Z perspektywy stricte biznesowej wybór Geely wydaje się wyborem optymalnym. To wiodący producent w obszarze elektromobilności, posiadający w swoim portfolio uznane marki takie jak np. Volvo, Lotus, Polestar czy smart. Poziom powiązań z europejską czy amerykańską motoryzacja jest z cała pewnością najsilniejszy ze wszystkich koncernów pochodzących z Chin i cały czas rośnie. Kilka tygodni temu Geely poinformował, że przejął blisko 20 procent udziałów brytyjskiego producenta Aston Martin, w ostatnich dniach ogłoszone zostały szczegóły szerokiej współpracy z koncernem Renault.

W ubiegłym roku marki należące do Geely wyprodukowały blisko 2,5 mln pojazdów, a samochody zelektryfikowane odpowiadały aż za 1/3 łącznej sprzedaży koncernu. Zaplecze i rynkowa pozycja Geely powinny stanowić gwarancję, że Izera otrzyma konkurencyjną platformę. Oczywiście pytanie, czy dostęp do nowoczesnej technologii uda się w przekuć nie tyle nawet w sukces rynkowy, co nawet w rozpoczęcie produkcji, pozostaje pytaniem otwartym.

Zawsze oczywiście będą się pojawiać pytania, czy można było dokonać innego wyboru. Są przecież na rynku dostawcy platform o uznanej renomie. Nie znając jednak szczegółów prowadzonych negocjacji, nie możemy w żadnym wypadku czuć się zaskoczeni wyborem Geely.

Rozmawiał Jacek Perzyński

GreenWay w ciągu trzech lat chce w Polsce mieć do 1000 stacji ładowania


Powiązane artykuły

Grad głównym winnym strat w amerykańskiej fotowoltaice

55 procent amerykańskich roszczeń powiązanych z uszkodzeniem farm fotowoltaicznych przez zjawiska pogodowe dotyczy gradu. W skali globalnej, opady gradu zajmują...
reichstag Niemcy Berlin

Niemcy poparli unijne regulacje dotyczące niskoemisyjnego wodoru

Niemieckie ministerstwo gospodarki opublikowało komunikat wyrażając pełne poparcie dla nowych regulacji unijnych dotyczących produkcji wodoru. Bruksela zdecydowała się na  uznanie...

Kotły gazowe w Czystym Powietrzu, ale tylko dla spóźnialskich

Od 15 lipca NFOŚiGW będzie przyjmował wnioski na dofinansowanie zakupu kotłów gazowych. Z pomocy będą mogły skorzystać tylko osoby, które...

Udostępnij:

Facebook X X X