Alert

Polska i kraje regionu skoordynują politykę morską z Chinami

fot. MGMiZS

W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyła się inauguracja Sekretariatu ds. Morskich, w formacie 16+1. Powołanie jednostki odbyło się z inicjatywy MGMiŻŚ i od dnia dzisiejszego ściśle funkcjonuje przy tym resorcie. Zadaniem instytucji jest koordynacja współpracy pomiędzy 16. państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele placówek dyplomatycznych, reprezentanci Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz polskich portów i urzędów morskich.

Minister Marek Gróbarczyk swoim wystąpieniem oficjalnie otworzył spotkanie.

Z wielką przyjemnością mogę oficjalnie ogłosić, że Sekretariat Koordynujący do Spraw Morskich, w ramach formatu 16 + 1 działa w Polsce w ramach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Chciałbym przypomnieć, że decyzja o ustanowieniu takiego sekretariatu w Polsce została wyrażona w dokumencie skupiającym wytyczne z Rygi (Riga Guidelines), które zostały przyjęte podczas szczytu szefów rządów 16 + 1 krajów. Chciałbym podziękować naszym partnerom za wsparcie tej idei. – mówił minister Gróbarczyk.

Rola zagadnień morskich w formacie współpracy „16 + 1” jest niepodważalna. Ze względu na znaczne odległości geograficzne między Chinami a krajami Europy, transport morski pozostaje jednym z najbardziej skutecznych środków dla euroazjatyckiego handlu, poprzez połączenie potencjału jaki daje morski transport dużych ilości przewożonych towarów, korzystne ceny i oferowana niezawodność. – kontynuował minister Gróbarczyk .

Powołanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1 ma na celu wzmocnienie współpracy pomiędzy portami morskimi Chin i państwami Europy Środkowo-Wschodniej jak również współpracy politycznej i gospodarczej. Promocję regionów przybrzeżnych jako centrów rozwoju i innowacji, inwestycji do portów morskich jak również tworzenia klastrów przemysłowych, parków technologicznych i specjalnych stref ekonomicznych.

Instytucja będzie gromadziła informacje dotyczące inwestycji i projektów infrastrukturalnych w innych państwach. Bieżący monitoring zapewni większą efektywność działań międzynarodowych w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, poprzez możliwość przyłączenia się do konkretnych przedsięwzięć lub zainicjowania własnych.

Stworzenie struktur Sekretariatu Koordynującego ds. morskich w Polsce kreuje warunki do wymiany wzajemnych doświadczeń i promowania polskich przedsiębiorców nie tylko na rynku chińskim, lecz także wśród pozostałych krajów formatu 16+1. Format ten jest narzędziem wzmacniania potencjału gospodarczego stron projektu, głównie poprzez wsparcie rozwoju inwestycji infrastrukturalnych i logistycznych w ramach tzw. Jedwabnego Szlaku.

W ramach formatu „16+1” powoływane są tzw. ośrodki, których zadaniem jest koordynacja działania w konkretnych obszarach.

Sekretariat Morski został wskazany przez Ministra Spraw Zagranicznych Witolda Waszczykowskiego w dzisiejszym exposé jako ważny instrument współpracy Polski z Chinami i regionem Europy Środkowej i Wschodniej.

MGMiŻŚ


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X