Polska ładowarka 400 kW naładuje polskie elektryczne autobusy w Barcelonie

0
16
fot. Ekoenergetyka / Gramwzielone.pl

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, elektryczne autobusy w Barcelonie będą ładowane w 5 minut dzięki ładowarce 400 kW dostarczonej przez polską firmę Ekoenergetyka. Uruchomiony w Barcelonie tzw. CityCHARGER jest pierwszym urządzeniem o tak wysokiej mocy dla autobusów elektrycznych, które zainstalowano w Hiszpanii.

Zamontowana w stolicy Katalonii ładowarka jest urządzeniem o wysokiej mocy, przeznaczonym do instalacji na końcu linii autobusowej, które umożliwia szybkie doładowywanie autobusu elektrycznego podczas jego krótkich postojów na przystanku. Dzięki okazjonalnym, 5-8 minutowym doładowaniom o mocy 400 kW w ciągu dnia bateria autobusu nigdy nie schodzi poniżej 40 proc. stanu naładowania, a autobus ma zapewniony nieograniczony zasięg.

Urządzenie zostało zainstalowane przez hiszpańskiego dostawcę energii firmę Endesa, a ładować będzie dwa autobusy Solaris Urbino electric, które włączył do swojego taboru barceloński operator transportu publicznego TMB (Transports Metropolitans de Barcelona). Autobusy zostały wyposażone w pantograf, zainstalowany na dachu pojazdów, który podłącza się do ładowarki i umożliwia w pełni zautomatyzowane ładowanie. Dodatkowo pojazdy zostały wyposażone we wtyczki, dzięki którym autobus może być ładowany za pomocą ładowarki plug-in na zajezdni.

– Barcelona to jedno z najbardziej aktywnych miast w Europie, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do wprowadzania w życie jej strategii czystego transportu, dostarczając pierwsze w Hiszpanii urządzenie o tak wysokiej mocy – komentuje prezes Ekoenergetyki-Polska Bartosz Kubik. – CityCHARGER umożliwia w pełni zautomatyzowane ładowanie autobusu elektrycznego w kilka minut, podczas gdy kierowca ma przerwę na kawę, tym samym pokazuje, że autobusy elektryczne nie wymagają specjalnego traktowania i mogą obsługiwać te same trasy, co autobusy dieslowe.

CityCHARGER ładuje autobusy zgodnie z europejskim standardem komunikacji CCS dla pojazdów elektrycznych. Dodatkowo dzięki użyciu protokołu komunikacyjny OCPP (Open Charge Point Protocol) do komunikacji między ładowarką, a serwerem zewnętrznym, Endesa, a poprzez nią TMB, mogą na żywo obserwować stan naładowania baterii autobusu, sprawdzać, który autobus aktualnie się ładuje oraz jaki jest status ładowarki.

Ładowarka i autobusy rozpoczęły fazę testów na trasie H16 w Barcelonie, a TMB planuje rozpocząć pełną eksploatację w listopadzie tego roku. Projekt zrealizowany przez polską firmę w Barcelonie jest częścią europejskiego programu ZeEUS, w ramach którego 10 miast w Europie testuje autobusy elektryczne i hybrydowe oraz ich systemy ładowania.

Do tej pory Ekoenergetyka dostarczyła ładowarki dla autobusów elektrycznych do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma proponuje ładowarki o mocy od 3 kW do 450 kW.

Gramwzielone.pl